Fortsätt till huvudinnehåll

Den övervakade demokratin

Det är oroande hur angelägen regeringen uppenbarligen är att driva igenom Bodströms förslag om ökade övervakningsbefogenheter för försvaret. Nu skall visserligen erkännas att förslaget har försonande drag och faktiskt inte är inriktat på att övervaka medborgarna utan i första hand icke-medborgare. Ändå är det oroande att man inte tar ännu allvarligare på konsekvenserna. Man tycks inte ens anse att de behöver utredas.

Konsekvenserna kan emellertid bli vittgående. Det som nu håller på att byggas upp är den framtida lagstiftningen över IT-området. Det är ett känt faktum att den tidiga lagstiftningen inom ett nytt område ofta utgör grunden för all framtida lagstiftning där. Det har redan noterats att pressfriheten på Internet är sämre än i äldre media. Nu börjar det även stå klart att brevhemligheten inte skall anses tillämplig på e-post. Det står alltså tämligen klart i vilken riktning den juridiska och politiska utvecklingen går. Samtidigt utvecklas tekniken för informationshantering. Möjligheterna att hantera och använda insamlad information ökar alltså lavinartat.

Det har många gånger påpekats att förslag i den här riktningen är kraftigt integritetskränkande. Det är allvarligt att rättsliga instanser (som domstolar) inte är mer involverade i tillståndsgivningen för avlyssning och sökningar i lagrade data. Det är också allvarligt att personer vars brev och mobilsamtal gåtts igenom inte har rätt att informeras om detta ens efterhand, ett förfarande som åtminstone skulle möjliggöra en rimlig nivå av rättssäkerhet.

Vad som ofta glöms bort är att den resurs som insamlade data utgör har andra politiska konsekvenser än de handlar om integritet. Medborgarna i en demokrati bör vara dess verkliga makthavare. Av de senaste årens politiska liv har det framgått med all önskvärd tydlighet hur avgörande det kan vara att sitta på information om sina motståndare. Själva insikten att någon kan ha lagrat stora mängder information om dem, kan verka hämmande på medborgarnas vilja till politisk aktivitet. Det hör till den fria statens fundamenta att staten skall respektera medborgarnas privatliv så att de kan delta i det politiska livet som fria människor. Demokratin förutsätter respekt för den enskilde. Samtidigt är den moderna liberala demokratin det system som bäst visat sig upprätthålla denna respekt, hittills. En stat som övervakar sina egna medborgare i stor skala är ute på mycket farliga vägar.

När det gäller argumentet att man måste ta acceptera hårdare tag för att försvara sig mot terrorismen är jag benägen att se detta som romarna: Under extrema omständigheter kan frihetsinskränkande befogenheter ges betrodda personer över begränsad tid, varefter de ställs till svars för sitt handlande. Man skriver inte bort allas frihet på obestämd tid i ett land innan det ens anfallits.

Kommentarer

Anonym sa…
"Av de senaste årens politiska liv har det framgått med all önskvärd tydlighet hur avgörande det kan vara att sitta på information om sina motståndare. Själva insikten att någon kan ha lagrat stora mängder information om dem, kan verka hämmande på medborgarnas vilja till politisk aktivitet."

Exakt, det här är helt briljant skrivet! Överväg att skicka en kortare insändare med fokus på detta, tycker jag. Bingo!

Populära inlägg i den här bloggen

Vänskapens filosofi

Vänskap är ett svårt begrepp. Vad innebär det? Den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero menade att den fulländade vänskapen endast kunde råda mellan goda människor som tillsammans strävar efter det goda, därmed, får man anta, inte sagt att inte mindre fulländad vänskap kan existera mellan andra människor. Å andra sidan är det inte givet att alla människor är förmögna att känna vänskap. Ur Ciceros antika filosofiska perspektiv torde det ha verkat självklart att endast ädla människor var förmögna till ädla känslor. En annan konsekvens är att vänskap i första hand bara kan råda mellan människor som håller med varandra i de flesta viktiga frågor. Jag är själv tämligen road av diskussioner och umgås helst med människor som förmår överraska mig. Följaktligen är jag spontant inte beredd att hålla med: åtskilliga av mina egna vänner håller inte med mig på flera punkter som åtminstone jag uppfattar som viktiga. Å andra sidan är det möjligt att det finns någon form av grundläggande hållni

Borgerliga värderingar, vilka är de?

Ordet "borgerlighet" dyker ibland upp i debatten, ibland i positiv bemärkelse, ibland i negativ. I Timbros Kulturförändring observerad talar Carl Rudbeck om en "borgerlig kultursyn" och t.o.m. om en "borgerlig ideologi". Sverige är det enda land jag känner till där andra än socialister talar om ”borgerliga partier”. Men vad är egentligen "borgerlighet" och vad är "borgerlig kultursyn"? Det enklaste svaret på frågan är att hänvisa till de fyra borgerliga partierna: borgerliga värderingar – eller åtminstone borgerlig politik – är de som drivs av partierna i Allians för Sverige. Partiers politik är naturligtvis alltid resultatet av en historisk process där olika aktörer har stridit mot varandra. Ibland har någon vunnit. Ibland har man kompromissat. Resultatet är partiets idéer. Lägger man ihop dem kan man beskriva ideologin. Även då får man emellertid problem. Vad är ideologi och vad är taktik? (Frågan ställs bl.a. på en ny filosofiblo

Ernest Thiel och kulturpolitiken

Ett bra exempel på en person som verkade i gränslandet mellan konstens fält och den ekonomiska maktens var finansmannen och konstnären Ernest Thiel (1859–1947) som genom investeringar i Sveriges industrialisering och malmproduktion i slutet av 1800-talet blev en av Sveriges mest förmögna män. Till en början tedde sig Thiels liv som en rätt typisk, om en mycket framgångsrik, borgerlig karriär. Han föddes i industristaden Norrköping dit föräldrarna invandrat från Belgien, bland annat eftersom hans mor var judinna och Norrköping fortfarande var en av de få svenska städer där judar fick bosatta sig utan att först konvertera. Med tiden gifte han också in sig i Sveriges prominenta judiska släkter. Genom äktenskapet med grosshandlardottern Anna Josephson blev han svåger till bokförläggaren Karl Otto Bonnier, själv en central person i litteraturfältet och förläggare åt bland andra August Strindberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg. Den stora förändringen i Thiels li