I Finland och Sverige inleds minnesåret över finska kriget 1808-1809, det krig som ledde till att Ryssland erövrade Finland, ett krig som i efterhand tolkeas som första steget mot bildandet av en finsk nationalstat. Naturligtvis öppnar detta för frågor om hur det hade kunnat gå annars. Hade Finland varit svenskt? Vilket språk hade man talat där? O.s.v.
I Svenska Dagbladet kommenteras historien så här. Själv har jag tidigare skrivit om skillnaderna i hur svenskar och finländare mins sin historia, men också om hur 1809 hanterades i Sverige i 1800-talets diskussioner om nationen och språket.
--------------------------
I dagens Sverige tycks den intressantaste händelsen vara att debatten om skolan äntligen vaknat till liv igen. Maciej Zaremba skriver berättelser om Lärarhögskolan som är värre än till och med jag väntat mig. Där beskriver han en värld där det lättaste sättet att hantera ilska och irritation är att hävda att någon har utsatt en för en kränkning (Santesson-Wilsson menar dock att ordet kränkt inte längre är lika populärt i pressen). Själv tycker jag som sagt att det kan finnas en poäng med att söka lärare även utanför lärarhögskolorna.
Samma vecka presenterar SVT en ny realityserie där Sveriges sämsta skolklass förses med lärarresurser som skall göra det möjligt för den att bli en av de bästa. Oavsett resultatet så gör SVT den välgärningen att de skapar debatt och allmänt intresse kring frågan om hur man kan skapa en bättre skola. Prov och disciplin är tvivelsutan avgörande, men man får inte glömma att också inspiration, kunniga lärare och synliggörande av de enskilda eleverna också är av central betydelse. Läs gärna Svensklärarens utmärkta kommentar som diskuterar såväl programmet som Zarembas artiklar.
I Svenska Dagbladet kommenteras historien så här. Själv har jag tidigare skrivit om skillnaderna i hur svenskar och finländare mins sin historia, men också om hur 1809 hanterades i Sverige i 1800-talets diskussioner om nationen och språket.
--------------------------
I dagens Sverige tycks den intressantaste händelsen vara att debatten om skolan äntligen vaknat till liv igen. Maciej Zaremba skriver berättelser om Lärarhögskolan som är värre än till och med jag väntat mig. Där beskriver han en värld där det lättaste sättet att hantera ilska och irritation är att hävda att någon har utsatt en för en kränkning (Santesson-Wilsson menar dock att ordet kränkt inte längre är lika populärt i pressen). Själv tycker jag som sagt att det kan finnas en poäng med att söka lärare även utanför lärarhögskolorna.
Samma vecka presenterar SVT en ny realityserie där Sveriges sämsta skolklass förses med lärarresurser som skall göra det möjligt för den att bli en av de bästa. Oavsett resultatet så gör SVT den välgärningen att de skapar debatt och allmänt intresse kring frågan om hur man kan skapa en bättre skola. Prov och disciplin är tvivelsutan avgörande, men man får inte glömma att också inspiration, kunniga lärare och synliggörande av de enskilda eleverna också är av central betydelse. Läs gärna Svensklärarens utmärkta kommentar som diskuterar såväl programmet som Zarembas artiklar.
Kommentarer