Fortsätt till huvudinnehåll

Åsiktstorg

Jag har uppfattat att miljöpartiet på sin riksstämma infört en mötesform som de kallar åsiktstorg. Eftersom jag intresserar mig för hur mötesformer påverkar maktstrukturer och dessutom har viss erfarenhet av just åsiktstorg från SFS så jag tänkte passa på att kommentera detta (en kommentar som nödvändighet blir väldigt allmän eftersom det finns en mängd olika varianter av detta förfarande).

Vad det handlar om är alltså att man ersätter föreberedande utskottsbehandling av förslag (och i det här fallet tydligen även plenardiskussioner) med en lösare form där förslagen sätts upp på anslagstavlor e.d. och deltagarna går omkring bland dessa och kommenterar och diskuterar dem. Dessa synpunkter noteras, antecknas och sammanfattas sedan av ansvariga personer som står utplacerade vid anslagstavlorna och därmed ersätter utskottsordföranden och sekreterare. Metoden har tagits fram bland annat med tanke på de personer som kan ha svårt att våga yttra sig i plenum eller andra traditionella mötesformer (som ofta kritiserats för att vara bl.a. patriarkala och gynna erfarna deltagare på andras bekostnad) och funkar så vitt jag förstår något så när bra för att lösa detta problem. Det tycks alltså som att åsiktstorg innebär att fler röster kan göra sig hörda och att ledningen således får möjlighet att lyssna till fler åsikter.

Å andra sidan innebär åsiktstorg också att ett enormt tolkningsföreträde läggs på dem som sammanfattar diskussionen, personer som man får förmoda tillsatts uppifrån, eller åtminstone på någons förslag. Eftersom deltagarna förflyttar sig mellan åsiktstorgets delar har de inga möjligheter att uttala sig om riktigheten i de sammanfattningar som de ansvariga gör. Om det stämmer, som SvD hävdar, att miljöpartisterna inte ens har plenardiskussioner (vilket t.ex. SFS fortfarande hade på sina riksmöten, åtminstone på den tiden då jag var där) innebär detta ett bokstavligen oemotsägligt tolkningsföreträde. Det innebär också att ingen utom de som leder mötet kan delta i hela diskussionen på ett sätt som motsvarar det som alla deltagare har åtminstone möjlighet att göra genom att inta talarstolen i plenum. För att få överblick skulle man behöva ha tillgång till en hel fraktion som tillsammans bevakade de olika stationerna. Att minska plenardiskussionernas betydelse innebär alltid att man minskar de enskilda deltagarnas möjlighet att göra sig hörda av alla (men antagligen inte det antal personer som den genomsnittlige deltagaren gör sig hörd av).

Slutsatsen blir att åsiktstorg verkligen plattar ut relationen mellan de flesta av deltagarna och ökar ledningens möjlighet att lyssna på fler av dem, men den stärker också ledningens position. Vad som framställs som ett direktdemokratiskt experiment är alltså snarare en fråga om välvillig maktkoncentration.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vänskapens filosofi

Vänskap är ett svårt begrepp. Vad innebär det? Den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero menade att den fulländade vänskapen endast kunde råda mellan goda människor som tillsammans strävar efter det goda, därmed, får man anta, inte sagt att inte mindre fulländad vänskap kan existera mellan andra människor. Å andra sidan är det inte givet att alla människor är förmögna att känna vänskap. Ur Ciceros antika filosofiska perspektiv torde det ha verkat självklart att endast ädla människor var förmögna till ädla känslor. En annan konsekvens är att vänskap i första hand bara kan råda mellan människor som håller med varandra i de flesta viktiga frågor. Jag är själv tämligen road av diskussioner och umgås helst med människor som förmår överraska mig. Följaktligen är jag spontant inte beredd att hålla med: åtskilliga av mina egna vänner håller inte med mig på flera punkter som åtminstone jag uppfattar som viktiga. Å andra sidan är det möjligt att det finns någon form av grundläggande hållni

Borgerliga värderingar, vilka är de?

Ordet "borgerlighet" dyker ibland upp i debatten, ibland i positiv bemärkelse, ibland i negativ. I Timbros Kulturförändring observerad talar Carl Rudbeck om en "borgerlig kultursyn" och t.o.m. om en "borgerlig ideologi". Sverige är det enda land jag känner till där andra än socialister talar om ”borgerliga partier”. Men vad är egentligen "borgerlighet" och vad är "borgerlig kultursyn"? Det enklaste svaret på frågan är att hänvisa till de fyra borgerliga partierna: borgerliga värderingar – eller åtminstone borgerlig politik – är de som drivs av partierna i Allians för Sverige. Partiers politik är naturligtvis alltid resultatet av en historisk process där olika aktörer har stridit mot varandra. Ibland har någon vunnit. Ibland har man kompromissat. Resultatet är partiets idéer. Lägger man ihop dem kan man beskriva ideologin. Även då får man emellertid problem. Vad är ideologi och vad är taktik? (Frågan ställs bl.a. på en ny filosofiblo

Ernest Thiel och kulturpolitiken

Ett bra exempel på en person som verkade i gränslandet mellan konstens fält och den ekonomiska maktens var finansmannen och konstnären Ernest Thiel (1859–1947) som genom investeringar i Sveriges industrialisering och malmproduktion i slutet av 1800-talet blev en av Sveriges mest förmögna män. Till en början tedde sig Thiels liv som en rätt typisk, om en mycket framgångsrik, borgerlig karriär. Han föddes i industristaden Norrköping dit föräldrarna invandrat från Belgien, bland annat eftersom hans mor var judinna och Norrköping fortfarande var en av de få svenska städer där judar fick bosatta sig utan att först konvertera. Med tiden gifte han också in sig i Sveriges prominenta judiska släkter. Genom äktenskapet med grosshandlardottern Anna Josephson blev han svåger till bokförläggaren Karl Otto Bonnier, själv en central person i litteraturfältet och förläggare åt bland andra August Strindberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg. Den stora förändringen i Thiels li