Fortsätt till huvudinnehåll

Demokratin i Amerika

Som mina eventuella läsare säkert insett har jag på sista tiden läst Alexis de Tocquevilles skildring av Demokratin i Amerika från 1835, men fortfarande mycket läsvärd. Man slås av hur modernt se samhälle som skildras ter sig, i synnerhet när författaren försöker beskriva det för en europeisk publik för vilken han måste förklara sådana saker som hur partier fungerar i en konstitutionell demokrati eller hur pressfrihet påverkar journalisternas politiska inflytande. Samtidigt är det också tydligt hur mycket USA har förändrats sedan den här tiden. Tocqueville betraktade till exempel inte USA som enad nation utan uppfattade istället de olika delstaterna som separata nationer och använde orden konfederation och federationer som synonymer. Läsningen påverkas också om vetskapen om hur de motsättningar han skildrar ett par decennier senare skulle leda fram till inbördeskriget. Även om Tocqueville inte förutsåg att federationens (åter)erövring av de södra staterna skulle bevara/upprätta USA som en mer enhetlig statsbildning beskrev han alltså de motsättningar som skulle leda dit. Han förutsåg också USA:s framtida ställning som världsmakt och demokratins seger i Europa och andra delar av världen. Det framgår också att verket är skrivet innan industrialismen på allvar förändrat samhället. Även om han ibland antar modernismens tro på utvecklingen är Tocquevilles statsfilosofi fortfarande präglad av en mer statisk syn på politik.

Samtidigt som Tocqueville blev en av den moderna demokratins stora filosofer (om än mera läst i USA än i Europa) var han också märkligt ambivalent till den. I sitt hemland Frankrike tycks han ha verkat för en konstitutionell monarki och för moderata reformer. Demokratin var för honom på en gång en historisk nödvändighet och en gudomlig försyn (en kombination som också innebar att han var en av de första som uttalade doktrinen om USA:s manifesta öde). Den var helt enkelt oundviklig men hade såväl nackdelar som fördelar. Nu gällde det att försöka hantera nackdelarna. Den främsta av dessa var att demokratins krav på jämlikhet mellan individerna skulle hota friheten genom att göra staten allsmäktig. Till skillnad från kronan i Europas monarkier hade den demokratiska staten nämligen ingen motvikt i form av mäktiga individer som feodalherrar och aristokrater. Lösningen på detta fanns emellertid redan i Amerika i form av press- och föreningsfrihet. Föreningarna – inklusive de politiska partierna – gjorde det möjligt för enskilda individer att samordna sig till politiska krafter som skulle kunna utmana statens ledning utan att hota det demokratiska systemet. Civilsamhällets oberoende var alltså en förutsättning för att frihet och jämlikhet skulle kunna kombineras, men inte bara genom att stödja demokratin utan också genom att agera motvikt mot de folkvalda. Bilden av civilsamhället är förmodligen Tocquevilles största bidrag som politisk filosof.

En annan bok jag läst på sistone är Harvardprofessorn Robert Putnams Bowling Alone från år 2000, även den en skildring av det amerikanska civilsamhället. Även Putnam menar att detta är en avgörande förutsättning för demokratin och han har gjorts sig känd genom ett antal jämförande studier av detta samband. Nu menar han emellertid att det amerikanska civilsamhället håller på att haverera eftersom medborgarna tillbringar sin fritid mer som konsumenter än som aktiva i föreningar och liknande. Problematiseringen är intressant, inte minst som Putnam blivit ovanligt inflytelserik inte minst i Sverige. Nittiotalets maktutredning domineras helt av detta slags problemställning och snarlika perspektiv lyser igenom även senare arbeten inom regeringskansliets demokratienhet med angränsande verksamheter. Den svenska versionen skiljer sig emellertid från Tocquevilles. I likhet med Putnam tänker man sig att föreningsverksamheter stärker statens legitimitet och binder samman staten med medborgarna och därigenom stärker demokratin. Däremot finns det knappast någon tanke på att civilsamhället skulle ha som en viktig funktion att agera motvikt åt staten. Å andra sidan har både den svenska versionen och Tocqueville det gemensamt att de saknar Putnams problematisering av att många sammanslutningar verkar destruktivt på samhället. Cosa Nostra och Ku Klux Klan är till exempel ytterst kraftfulla nätverk för politiskt engagemang. Tocqueville verkar ha tänkt sig att detta skulle vara utmärkande för Europas ickedemokratiska stater och saknas i en demokrati. Svenska företrädare för folkrörelseidén tycks å andra sidan helt ha missat att det skulle finnas några paralleller mellan deras egna organisationer och antidemokratiska nätverk.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vänskapens filosofi

Vänskap är ett svårt begrepp. Vad innebär det? Den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero menade att den fulländade vänskapen endast kunde råda mellan goda människor som tillsammans strävar efter det goda, därmed, får man anta, inte sagt att inte mindre fulländad vänskap kan existera mellan andra människor. Å andra sidan är det inte givet att alla människor är förmögna att känna vänskap. Ur Ciceros antika filosofiska perspektiv torde det ha verkat självklart att endast ädla människor var förmögna till ädla känslor. En annan konsekvens är att vänskap i första hand bara kan råda mellan människor som håller med varandra i de flesta viktiga frågor. Jag är själv tämligen road av diskussioner och umgås helst med människor som förmår överraska mig. Följaktligen är jag spontant inte beredd att hålla med: åtskilliga av mina egna vänner håller inte med mig på flera punkter som åtminstone jag uppfattar som viktiga. Å andra sidan är det möjligt att det finns någon form av grundläggande hållni

Borgerliga värderingar, vilka är de?

Ordet "borgerlighet" dyker ibland upp i debatten, ibland i positiv bemärkelse, ibland i negativ. I Timbros Kulturförändring observerad talar Carl Rudbeck om en "borgerlig kultursyn" och t.o.m. om en "borgerlig ideologi". Sverige är det enda land jag känner till där andra än socialister talar om ”borgerliga partier”. Men vad är egentligen "borgerlighet" och vad är "borgerlig kultursyn"? Det enklaste svaret på frågan är att hänvisa till de fyra borgerliga partierna: borgerliga värderingar – eller åtminstone borgerlig politik – är de som drivs av partierna i Allians för Sverige. Partiers politik är naturligtvis alltid resultatet av en historisk process där olika aktörer har stridit mot varandra. Ibland har någon vunnit. Ibland har man kompromissat. Resultatet är partiets idéer. Lägger man ihop dem kan man beskriva ideologin. Även då får man emellertid problem. Vad är ideologi och vad är taktik? (Frågan ställs bl.a. på en ny filosofiblo

Ernest Thiel och kulturpolitiken

Ett bra exempel på en person som verkade i gränslandet mellan konstens fält och den ekonomiska maktens var finansmannen och konstnären Ernest Thiel (1859–1947) som genom investeringar i Sveriges industrialisering och malmproduktion i slutet av 1800-talet blev en av Sveriges mest förmögna män. Till en början tedde sig Thiels liv som en rätt typisk, om en mycket framgångsrik, borgerlig karriär. Han föddes i industristaden Norrköping dit föräldrarna invandrat från Belgien, bland annat eftersom hans mor var judinna och Norrköping fortfarande var en av de få svenska städer där judar fick bosatta sig utan att först konvertera. Med tiden gifte han också in sig i Sveriges prominenta judiska släkter. Genom äktenskapet med grosshandlardottern Anna Josephson blev han svåger till bokförläggaren Karl Otto Bonnier, själv en central person i litteraturfältet och förläggare åt bland andra August Strindberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg. Den stora förändringen i Thiels li