Fortsätt till huvudinnehåll

Tragedins födelse

När jag var strax under trettio läste jag väldigt mycket Nietzsche. Jag samlade också på mig flera av banden i de samlade verk som gavs ut på svenska av Symposion i början av 2000-talet. Särskilt Bortom gott och ont gjorde starkt intryck. Inte därför att jag skulle hålla med Nietzsche, utan därför att hans angrepp på etik och samhällelig harmoni är så pass starkt att det över hundra år senare fortfarande är omskakande, i alla fall om man tar det på allvar. På senare år har jag av akademiska skäl läst om Historiens nytta och skada, och nu senast Tregedins födelse. Den senare har stått i min bokhylla i snart 15 år (om än i ett magasin i Stockholm under min tid i Finland). Jag har för mig att jag börjat läsa den en eller ett par gånger. Det är dock först i år som jag faktiskt läst den. Nu slås jag av hur inflytelserik den faktiskt har varit i västerlandets idéhistoria.

Rent generellt sett skulle jag säga att 1900-talets idéhistoria i stor utsträckning har präglats av Nietzsches inflytande. Under 1900-talets första årtionenden var hans inflytande omfattande, framför allt i det tyska språkområdet, och i dess nordiska närområde,  i synnerhet den antimodernistiska högern. Efterkrigstiden var kanske något av en nedgångsperiod för detta inflytande, men de senaste 40-50 åren har det återkommit massivt genom hans inflytande på tänkare som Derrida och Foucault, med flera, dvs. huvudsakligen franska tänkare som brukar beskrivas som postmodernister. Ibland är inflytandet direkt och ibland är det mer indirekt, via t.ex. Heidegger. Det är inte minst Bortom gott och ont, som vi ser inspirationen från, i form av viljan att dekonstruera allt från etik till den moderna världsbilden.

Tragedins födelse är Nietzsches första publicerade filosofiska verk, utgiven när han var 28 år och professor i filologi i Basel. Ytligt sätt är den, som namnet antyder, ett försök att spåra tragedins ursprung som konstform i det preklassiska Grekland. Framförallt handlar det dock om konstens natur, och ytterst om kulturens och civilisationens natur. Mest känd är den sannolikt för introduktionen av dikotomin mellan apolinsk och dionysisk konst. Både Apollon och Dionysos var konstens gud. Båda dyrkades dessutom i Delfi, där Apolons orakel också kunde konsulteras. De första tragedierna lär ha spelats upp som en del av Dionysos kultfest i Aten. Den apolinska konsten står hos Nietzsche för ett drömlikt skönhetsidéal, som på många sätt motsvarar ett på hans tid etablerat sätt att se på den grekiska antiken. Den apolinska konsten präglas av skönhet och harmoni. Den bringar ro och stillhet i anden. Den dionysiska konsten är istället gränsöverskridande och överskrider inte minst jagets gränser. Därmed skapar han en bild av den konstnärliga kreativitetens förutsättningar som ett slags spänningsfält mellan två poler.

I synnerhet beskrivningen av den apolinska konsten verkar vara inspirerad av Schopenhauers buddhistiskt influerade beskrivning av konstens funktion - det sköna som en väg bort ifrån jagets och viljans begränsande dominans. Nietzsche vänder  Schopenhauers synsätt till vad som vid första påseende ser ut som dess motsats. Här är det den dionysiska konsten som pekar bort ifrån jaget, och den apolinska som bevarar det. Genom att peka på den dionysiska konsten betonar han viljan och den extatiska kraften som vägen för att överskrida det egna jagets begränsningar. Det är på den vägen som hans egen filosofi senare skulle utvecklas, närmast som en motsats till Schopenhauers filosofi. I Tragedins födelse liknar  Nietzsche Schopenhauer vid en riddare som utan hopp och med döden vid sin sida obevekligt rider vidare i världens vildmark i sitt sökande efter sanningen. I kontrast till detta ställer han upp den dionysiska konsten:

"Men hur förändras inte plötsligt denna vår trötta kulturs dystert skildrade vildmark när den berörs av det dionysiska undret! En stormvind tar tag i allt utlevat, murket, brutet, förkrympt, sveper det i en röd dammvirvel och lyfter det som en gam i höjden. Förvirrade letar våra blickar efter den försvunna: ty vad de ser har stigit i det gyllene ljuset som ur en fallucka, så fyllig och grön, så frodigt levande, så längtansfullt omätlig. Tragedin finns mitt i detta överflöd av liv, lidande och lust, i upphöjd hänförelse, lyssnande till en fjärran svårmodig sång - som berättar om varats mödrar, vilkas namn lyder: villfarelse, vilja, smärta. ... bekransa er med murgröna, ta tyrsosstaven i handen och förundras inte om tiger och panter smeksamt lägger sig vid edra knän." 

Mot såväl den apolinska som den dionysiska hållningen sätter Nietzsche upp Sokrates och den sokratiska hållningen som ett analyserande och intellektualiserande sätt att förhålla sig till världen. Om tragedins födelse enligt Nietzsche stod att finna i föreningen av det apolinska och det dionysiska, så var det den sokratiska hållningen som i form av Euripides tragedier innebar slutet för dess storhetstid.

Redan här ser man  de sidor av Nietzsche som pekar mot en syn på konst och filosofi som en motvikt mot modernitetens mekaniska och inskränkande sidor. Det handlar om ett ja-sägande till livet och världen som den kanadensiske filosofen Charles Taylor menar att många av dagens mer dekonstruktivistiska Nietzschetolkningar saknar. För Taylor är Nietzsche en del av ursprunget till vad han beskriver som modernitetens expressivistiska sida, uppfattningen om självrealiseringen - att vara sann mot sig själv - som det autentiska livets mål. Detta är naturligtvis en idé som har föregångare före moderniteten, men det är först i och med romantiken som den slår igenom som centralt och individuellt baserat värde.

Samtidigt som Nietzsche problematiserar moderniteten visar han mot en vision av en pånyttfödd tragisk hållning som tysk kultur skulle låta sig inspireras av grekernas tragiska tidsålder. Senare skulle han bli mycket mer negativ till sin samtids Tyskland, men Tragedins födelse innehåller verkligen en del som skulle komma att inspirera tysk nationalism i mycket farliga riktningar; en kombination av prioriteringen av det estetiska framför både det etiska och det analytiska. Samtidigt är det tydligt att det som Nietzsche tänkte sig när han skrev om den sokratiska kulturens död och den tragiska människans återfödelse skilde sig väsentligt från de nazister och andra som senare försökte göra anspråk på honom som sin föregångare. Vad han föreställer sig är ett slags andlig pånyttfödelse och han tar tydligt avsånd ifrån modernitetens förvärdsligande sida. Vad han hoppades på var en återfödelse av den kraft som stod bakom den grekiska konsten, inte de som låg bakom der romerska imperiet, vad han beskrev som att ge efter för de "politiska drifterna". Ändå är Tragedins födelse viktig att läsa som en del av bakgrunden till mellankrigstidens kulturklimat, men kanske ännu mer till hela 1900-talets. På många sätt innehåller den embryot till en stor del av 1900-talets modernitetskritik, med dess avvisande av såväl rationalism som individualism. Detta tycks kort sagt vara en av de böcker som man måste läsa om man vill förstå 1900-talets kultur, och dess inflytande är knappast över ännu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vänskapens filosofi

Vänskap är ett svårt begrepp. Vad innebär det? Den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero menade att den fulländade vänskapen endast kunde råda mellan goda människor som tillsammans strävar efter det goda, därmed, får man anta, inte sagt att inte mindre fulländad vänskap kan existera mellan andra människor. Å andra sidan är det inte givet att alla människor är förmögna att känna vänskap. Ur Ciceros antika filosofiska perspektiv torde det ha verkat självklart att endast ädla människor var förmögna till ädla känslor. En annan konsekvens är att vänskap i första hand bara kan råda mellan människor som håller med varandra i de flesta viktiga frågor. Jag är själv tämligen road av diskussioner och umgås helst med människor som förmår överraska mig. Följaktligen är jag spontant inte beredd att hålla med: åtskilliga av mina egna vänner håller inte med mig på flera punkter som åtminstone jag uppfattar som viktiga. Å andra sidan är det möjligt att det finns någon form av grundläggande hållni

Borgerliga värderingar, vilka är de?

Ordet "borgerlighet" dyker ibland upp i debatten, ibland i positiv bemärkelse, ibland i negativ. I Timbros Kulturförändring observerad talar Carl Rudbeck om en "borgerlig kultursyn" och t.o.m. om en "borgerlig ideologi". Sverige är det enda land jag känner till där andra än socialister talar om ”borgerliga partier”. Men vad är egentligen "borgerlighet" och vad är "borgerlig kultursyn"? Det enklaste svaret på frågan är att hänvisa till de fyra borgerliga partierna: borgerliga värderingar – eller åtminstone borgerlig politik – är de som drivs av partierna i Allians för Sverige. Partiers politik är naturligtvis alltid resultatet av en historisk process där olika aktörer har stridit mot varandra. Ibland har någon vunnit. Ibland har man kompromissat. Resultatet är partiets idéer. Lägger man ihop dem kan man beskriva ideologin. Även då får man emellertid problem. Vad är ideologi och vad är taktik? (Frågan ställs bl.a. på en ny filosofiblo

Ernest Thiel och kulturpolitiken

Ett bra exempel på en person som verkade i gränslandet mellan konstens fält och den ekonomiska maktens var finansmannen och konstnären Ernest Thiel (1859–1947) som genom investeringar i Sveriges industrialisering och malmproduktion i slutet av 1800-talet blev en av Sveriges mest förmögna män. Till en början tedde sig Thiels liv som en rätt typisk, om en mycket framgångsrik, borgerlig karriär. Han föddes i industristaden Norrköping dit föräldrarna invandrat från Belgien, bland annat eftersom hans mor var judinna och Norrköping fortfarande var en av de få svenska städer där judar fick bosatta sig utan att först konvertera. Med tiden gifte han också in sig i Sveriges prominenta judiska släkter. Genom äktenskapet med grosshandlardottern Anna Josephson blev han svåger till bokförläggaren Karl Otto Bonnier, själv en central person i litteraturfältet och förläggare åt bland andra August Strindberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg. Den stora förändringen i Thiels li