En av de
intressantaste sakerna med internationella konferenser är att man
matas med internationella exempel. I det här fallet var det inte
minst de svenska stadsutvecklingsprojekten som sattes i perspektiv.
Över hela världen försöker städer placera sig på en global
karta både genom event som de europeiska kulturhuvudstäderna och OS
(i teorin inskrivna i en internationalistiska men i praktiken på
stads- och nationsmarknadsföring i Berlin-OS efterföljd) och genom
ofta monumental nybyggnation i städernas tomma zoner, som förfallna
hamnområden. Gemensamt är också fokuset på framtiden och på nya
museer, för att inte tala om planerade. Nextopia Guggenheimization?
Ett intressant exempel är försöken att regenerera Rio de Janeiro,
en stad vars nuvarande situation också kan ses mot bakgrund av Rios
historia som kolonial, nationell och kejserlig huvudstad och
1960-talets futuristiska projekt att skapa en ny förment neutral
huvudstad i Brazilia. Om relationen mellan representation av städer
och av nationalstater. Lever vi fortfarande i en värld av
nationalstater eller i en värld av städer? Representerar städerna
sig själva, sina respektive nationalstater (t.ex. i OS och
europeiska kulturhuvudstäder) eller sig själva i kamp om vilken
stad som ska representera en nationalstat? Även då nationalstaten
och nationen som sådan inte nämns slås jag av hur olika deltagarna
relaterar till denna aktörstyp; jag kommenterade själv på ett
paper som helt enkelt tog för givet att nationalstater är de
aktörer som skapar politik, andra utgår ifrån att
nationalstaternas tid redan är förbi, flera anser sig ha kommit
till insikt om att det senare har visat sig vara felaktigt.
Fler exempel på
cultural diplomacy; en historisk beskrivning av relationerna
mellan utrikespolitik och kulturpolitik i Nederländerna. Holland
Promotion. Return of the nation state, post 2008. Socialization of
cultural policy. Liksom i det kanadensiska fallet talas det om ”the
rise and fall of the arts”, som utrikespolitisk resurs. Zamorano
talar å andra sidan om branding som neo-propagandism,
en inte helt orimlig benämning i Spanien, ett land som från och med
1936 hade ett propagandaministerium. Här diskuterades också
begreppet paradiplomati som beteckning på Barcelonas arbete
med sin självrepresentation inom Spaniens ramar; ”to utilize
branding as representation in a postpolitical world”. Senare under
samma session diskuterade Constance DeVereaux och Martin Griffin
svårigheter i ”cultural policy of the Hopi Nation of Arizona”, i
relation till berättelser som ägs av specifika grupper och hålls
hemliga, och om hur detta kommer i konflikt med viljan att visa upp
sitt kulturarv och bygga upp turistnäringen. Deras nästa exempel
berörde Sovjets framgångsrika användning av berättelser om
konstens betydelse under ockupationen av östra Tyskland efter Andra
Världskriget, som ett exempel där narrativ teori kan användas för
att förstå kulturpolitik.
Sarah Cunningham,
med förflutet i USA:s federala administration (under så väl
demokratiskt som republikanskt styre) talar om frånvaron av
forecasting rapporter på kulturområdet, i synnerhet i jämförelse
med t.ex. media, där ekonomiskt starka aktörer framgångsrikt
använder sådana i efterfrågeskapande syfte. Skulle mer forecasting
gynna kulturpolitiken som område? Stor skepticism i publiken mot
möjligheten till forecasting.
Ett paper som jag
missade presentationen av men definitivt måste läsa handlar om hur
urban legends leder till politisk handling i Mexico City, i
den digitala tidsåldern.
Möte med
redaktionsrådet för Nordisk Kulturpolitisk Tidskrift på
lokalt universitetsfik.
Kommentarer