Sitter och skriver på en text om kyrkligt kulturarv i religionspolitisk kontext. Börjar med att försöka ge en kort översikt kring sekulariseringsprocesser i olika länder.
Ser man till den
existerande forskningen om sekulariserings-processer blir det tydligt att Sverige
och de övriga nordiska länderna har följt en på många sätt mycket speciell
sekulariseringsväg. Sekularisering förstås ofta som en process där tro och
religion får allt mindre betydelse i samhället. Mycket tyder emellertid på att
utvecklingen i de flesta fall har varit mer komplicerad och motsägelsefull än
så, och att den har sett olika ut från land till land. Ofta används Frankrike och USA som
typexempel på två skilda utvecklingslinjer.
I Frankrike präglas
sekulariteten än idag av en historia om kamp mellan upplysningsorienterade
sekularister och den katolska kyrkan. Före revolutionen legitimerades monarkin
av religionen – härskaren härskade ”av Guds Nåde” – samtidigt som det pågick en
segsliten kamp mellan monarkin och påvedömet. Under revolutionen etablerades
istället en ofta direkt kyrkofientlig republik. Under hela 1800-talet kan
fransk historia karaktäriseras som en kamp mellan kyrka och stat. Under
revolutionens inledningsskede var förstörelse av religiösa föremål vanligt
förekommande. Fortfarande präglas fransk nationell självbild av idén att staten
och offentligheten alltid ska vara religiöst neutral, samtidigt som en
alternativ identitet som katolsk nation i någon mån fortlever parallellt med
den sekulära.
USA är å andra
sidan en stat grundad av kollonister med varierande religiös tillhörighet.
Någon dominerande kyrka har aldrig funnits, även om anglikanska kyrkan före
revolutionen fungerade som statskyrka i kolonierna. Istället har
sekulariseringsmodellen präglats av tanken att staten bör vara opartisk i
förhållande till flera olika, av staten oberoende, trossamfund samtidigt som
religionen som sådan i allmänhet har uppfattats som en positiv del av livet.
Fram till helt nyligen har utvecklingen främst handlat om att gå från en
positiv syn på protestantisk kristendom, där katolicism uppfattades som
svårförenlig med amerikansk identitet, till en generellt positiv syn på en allt
vidare krets religiösa samfund. Ur det perspektivet är det främst islam som
idag uppfattas som främmande, medan t.ex. mormoner, judar och katoliker
uppfattas som en del av den amerikanska nationen. Samtidigt finns det mycket
som tyder på att de senaste årtiondena har inneburit en övergång till en mer
konfliktfylld situation.
I Frankrike
utgjorde identifikationen med katolska kyrkan åtminstone fram till mitten av
1900-talet ofta en utmaning mot den republikanska självbilden. I USA har kyrkor
och samfund istället spelat central roll i uppbyggnaden av det civila samhället. I Sverige – men också andra i de övriga
nordiska länderna, England och stora delar av Tyskland – kan vi se en
utveckling där statskyrkosystemet eller liknande konstruktioner under lång tid
har bibehållits, och förblivit centralt i den historiska självbilden, samtidigt
som den etablerade religionens roll i samhället har minskat.
Franska
revolutionen beredde emellertid också vägen för en ny syn på kyrkor och
kyrkliga föremål som konsthistoriska objekt, ofta framställda i ett musealt
sammanhang. Man kan tala om att de kyrkliga föremålen sekulariserades från
religiösa föremål till kulturarv. Det har
funnits en stark tendens till att religiösa monument och symboler också har
kommit att betraktas som nationella monument och symboler. Den medeltida
domkyrkan i Köln färdigställdes t.ex. under 1800-talet som en manifestation av kontinuiteten
mellan medeltidens feodalt katolska tyska rike den nya protestantiskt dominerade
tyska nationalstaten. Franska republikens sekularism har efter revolutionen
inte varit något hinder för att uppfatta Notre Dame de Paris som en central del
av dess kulturarv, eller Jeanne d’Arc som nationalsymbo. Dynastiska, religiösa och proto-nationalistiska symboler – som
flaggor, riksvapen, historiska hjältegestalter och nationalhelgon – har i en
mängd olika fall rekontextualiserats som nationella symboler. I vissa fall, som
i Frankrike och Turkiet, har den nationella identiteten ställts mot den
religiösa eller den monarkistiska, medan den i andra fall, som i Tyskland,
Storbritannien och Sverige, har byggt vidare på den.
Kommentarer