På
en konferens nyligen fick jag frågan om
jag ansåg att nätverkssamhället främjar demokrati. Jag hade då
hållit en föreläsning om relationen mellan kulturarv och
civilsamhälle, samt om pågående förändringar i det civila
samhällets organisering. Också på den här bloggen har jag flera
gånger återkommit till folkrörelseorganisationernas och andra
hierarkiskt demokratiska organisationers tillbakagång till förmån
för mer flytande eller nätverksartade. Är detta positivt eller
negativt för demokratin? Å ena sidan är det lätt att se
folkrörelsernas död (vilket det dock inte riktigt är frågan om)
som demokratins död. Å andra sidan är det många som har beskrivit
Internet som demokratins räddare, inte minst i samband med Obamas
valkampanj eller Den Arabiska Våren.
Den
arabiska våren illustrerar emellertid också svagheterna i det
senare resonemanget. Den informella nätverksorganisationen – även
när den sträcker sig bortom gilla-knappen på Facebook – är
oerhört effektiv när det gäller att snabbt samla människor kring
enskilda frågor eller händelser, men betydligt sämre anpassad för
att genomföra långsiktiga åtgärder. Jag är benägen att hålla
med Robert Putnam när han tidigare i år kommenterade situationen i
Egypten med att makten går till den som är bäst organiserad, och
nu tycks det i Egypten vara militären (tidigare inlägg). Traditionellt hierarkiska
organisationer är å andra sidan trögrörliga och blir dessutom
lätt verktyg för styrning uppifrån i minst lika hög grad som
forum för demokrati.
En sak är
dock tydlig och det är att den svenska modellens inslag av
folkrörelser som kompletterande demokratiska kanaler i
neo-korporativ relation till staten och som interndemokratisk
grogrund för de politiska partierna förlorar i styrka när det
civila samhället i olika mening blir allt mer flytande. Statsmakten
blir alltmer professionaliserad och de politiska partierna alltmer
valmaskiner än folkrörelser. De idépolitiska diskussionerna måste
då flytta någon annanstans, både när det handlar om ett
idéutvecklande samtal och om de samtal som förankrar, utvecklar
eller finner idéerna i folkdjupet (om detta nu är en avgränsning
som man kan eller bör göra).
Här
skulle jag säga att de aktörer och arenor
som har kommit att spela alltmer betydande roller är tankesmedjor,
tidskrifter och diskussioner på Internet. Alla dessa aktörer kan
betraktas som en del av ett civilt samhälle, åtminstone om man
använder begreppet i en vid mening liknande den som Habermas
använder när han talar om borgerlig offentlighet. Åtskilliga av de
formellt organiserade aktörerna är därtill stiftelser eller
ideella föreningar, dvs. civilsamhällesorganisationer rent formellt
(angående definitioner av civilsamhälle). Åtskilliga äldre organisationer och organisationer av äldre modell har dessutom på olika sätt anpassat sig och klarar sig mycket bra.
Samtidigt saknar många organisationer det massmedlemskap som utgjort den
demokratiska förankringen för folkrörelseorganisationerna.
Istället har de sin styrka i sin position i ett nätverk, något som i stigande grad också kan sägas om många tidigare folkrörelseorganisationer. Det
innebär att demokratins framtida utveckling i hög grad handlar om
förmågan att knyta samman det professionella samtalet i
tankesmedjor, tidskrifter, etablerade Internetplatser etc. med de mer spridda samtal som pågår annorstädes (också ofta på Internet), dvs.
att knyta ihop olika nätverk och därigenom hålla samman samhället.
Demokrati
handlar inte heller i första hand om att makthavarna lyssnar på medborgarna,
vilket en stor del om disskussionen om e-demokrati har handlat om att
möjliggöra. Direkt demokrati känner inga andra legitima makthavare än medborgarna. Representativ demokrati handlar om att makten utövas
av medborgarnas representanter, och att medborgarna har möjlighet
att ställa dessa till svars, och vid behov ersätta dem. Här fyller
valens demokrati en lika viktig roll som tidigare. Den öppna
diskussionens demokratiska roll i en representativ demokrati är inte
främst att informera makthavarna om vad medborgarna tycker, utan att möjliggöra för medborgarna att informera sig om och diskutera
hur makt utövas i deras namn. Här kan organisationer och personer
aktiva över längre tid spela en roll för ett ställa de maktutövande till
svars för medborgarnas räkning, men då blir frågan istället hur
dessa nya makthavare kan ställas till svars och förbli medborgarnas
representanter snarare än enbart en del av eliten. Här finns
onekligen ett behov av att uveckla nya modeller som kan göra det
möjligt för civilsamhället att fortsätta att fylla sina
överbryggande funktioner i kommunikationen mellan medborgarna och
deras representanter.
Slutsatsen är att svaret på frågan om ifall dagens utveckling främjar demokrati inte är givet. Historien är inte slut. Däremot är det i stor utsträckning beslut som fattas idag som avgör i vilken riktning den ska gå.
Slutsatsen är att svaret på frågan om ifall dagens utveckling främjar demokrati inte är givet. Historien är inte slut. Däremot är det i stor utsträckning beslut som fattas idag som avgör i vilken riktning den ska gå.
Kommentarer