Fortsätt till huvudinnehåll

Den borgerliga världens undergång

Under det senaste åren har jag kommit att läsa åtskilliga kulturteoretiska texter från mellankrigstiden och tiden kring Första Världskriget. Det verkar ha varit en påtagligt vanlig föreställning att den borgerliga världen och den liberala demokratin skulle ha varit dödsdömda reliker från en redan förfluten epok. Påtagligt många avskydde också vad de uppfattade som borgerligt, inte bara i den radikala vänstern, utan också i den radikala högern. Borgerligheten var en samhällsgrupp en samling ideal som vuxit fram under 1800-talet och som förknippades med den tidiga industrialismen. Mycket av det man på den tiden uppfattade som det borgerliga samhället fortlever naturligtvis i största välmåga. Mycket är sådant som vi idag återigen - eller kanske fortfarande - uppfattar som hotat. Den liberala demokratin består, liksom marknadekonomin. Också yttrandefriheten och det öppna samhället verkar ha överlevt 1930-, och '40-talets katastrofer. Det blev istället kommunismen och fascismen som förpassades till historiens sophög, åtminstone i sina klassiska former. På 1990-talet upplevde många att den liberala demokratin och marknadsekonomin hade vunnit en total seger, att historien - som Francis Fukuyama uttryckte saken - nu var slut. Inte heller detta var dock helt riktigt (inte minst Fukuyama hade dock talat om en möjlig historisk återkomst, se tidigare inlägg).  

Till viss del beror detta på vad man menar med borgerlighet. Den tyske radikalkonservative författaren Ernst Jünger såg borgerligheten dö i Första Världskrigets skyttegravar. I Preussiska anarkister: Ernst Jünger och hans krets under Weimar-republikens krisår citerar Carl-Göran Heidegren "Den fria viljan, bildning, begeistring och dödsföraktets rus" och fortsätter sedan själv "1800-talets alla dygder - räckte inte till för att övervinna det fåtal hundra meter där den mekaniska döden regerade. Detta var långt mer än en militär katastrof, det var antydan om ett förestående epokskifte." Enligt Jünger var individen nu meningslös. Istället såg han framför sig vad han beskrev som Arbetarens tidsålder, en värld där individen inordnades i ett jättelikt maskineri och där individualismen blev meningslös. Jünger skulle senare själv bli allt mer individualistisk som en av de mer egensinniga kritikerna av den framväxande totalitärianismen, men i visionen i vissa av hans skrifter från mellankrigstiden påminner närmast om George Orwells 1984. Också för Orwell framstod dock den liberala demokratin som döende.

Så här i efterhand vet vi att såväl den liberala demokratin som individualismen överlevt. Den borgerliga offentligheten och borgerliga dygder som bildning, arbetssamhet och pliktmedvetenhet verkar också ha överlevt, men samtidigt förändrats väsentligt under de senaste sjuttio åren. Kanske blev 1968 eller  1990-talets utbygnad av internet, viktigare vattendelare för dessa än Andra Världskriget. Den kulturella kanon som låg till grund för det klassiska bildningsidealet är sedan länge utmanad i ett kulturklimat där många olika kulturformer finns tillgängliga och i ofta betraktas som mer eller mindre jämngoda alternativ. Många talar om hur den borgerliga offentlighet som låg till grund för 1900-talets liberala demokrati har fragmenterats i en mängd olika offentligheter och filterbublor. Samtidigt pågår en diskussion om nya bildningsbegrepp. Behovet av kritiskt tänkande och grundläggande bildning har sällan varit så stort som i dagens stegrande informationsflöde, inte minst för att kunna hantera en allt mer fragmenterad - men samtidigt allt mer global - samhällsdebatt. 

Återigen är allt fler beredda att dömma ut den borgerliga världen och dess grundläggande värden. Återigen verkar det pluralistiska öppna samhället och dess respekt för den enskilde svagt i jämförelse med auktoritära strömningar och makter. Utgången är knappast given, men den borgerliga världen har historiskt sett visat sig överraskande motståndskraftig. Hittills har ryktet om dess död alltid varit överdrivet. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vänskapens filosofi

Vänskap är ett svårt begrepp. Vad innebär det? Den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero menade att den fulländade vänskapen endast kunde råda mellan goda människor som tillsammans strävar efter det goda, därmed, får man anta, inte sagt att inte mindre fulländad vänskap kan existera mellan andra människor. Å andra sidan är det inte givet att alla människor är förmögna att känna vänskap. Ur Ciceros antika filosofiska perspektiv torde det ha verkat självklart att endast ädla människor var förmögna till ädla känslor. En annan konsekvens är att vänskap i första hand bara kan råda mellan människor som håller med varandra i de flesta viktiga frågor. Jag är själv tämligen road av diskussioner och umgås helst med människor som förmår överraska mig. Följaktligen är jag spontant inte beredd att hålla med: åtskilliga av mina egna vänner håller inte med mig på flera punkter som åtminstone jag uppfattar som viktiga. Å andra sidan är det möjligt att det finns någon form av grundläggande hållni

Borgerliga värderingar, vilka är de?

Ordet "borgerlighet" dyker ibland upp i debatten, ibland i positiv bemärkelse, ibland i negativ. I Timbros Kulturförändring observerad talar Carl Rudbeck om en "borgerlig kultursyn" och t.o.m. om en "borgerlig ideologi". Sverige är det enda land jag känner till där andra än socialister talar om ”borgerliga partier”. Men vad är egentligen "borgerlighet" och vad är "borgerlig kultursyn"? Det enklaste svaret på frågan är att hänvisa till de fyra borgerliga partierna: borgerliga värderingar – eller åtminstone borgerlig politik – är de som drivs av partierna i Allians för Sverige. Partiers politik är naturligtvis alltid resultatet av en historisk process där olika aktörer har stridit mot varandra. Ibland har någon vunnit. Ibland har man kompromissat. Resultatet är partiets idéer. Lägger man ihop dem kan man beskriva ideologin. Även då får man emellertid problem. Vad är ideologi och vad är taktik? (Frågan ställs bl.a. på en ny filosofiblo

Ernest Thiel och kulturpolitiken

Ett bra exempel på en person som verkade i gränslandet mellan konstens fält och den ekonomiska maktens var finansmannen och konstnären Ernest Thiel (1859–1947) som genom investeringar i Sveriges industrialisering och malmproduktion i slutet av 1800-talet blev en av Sveriges mest förmögna män. Till en början tedde sig Thiels liv som en rätt typisk, om en mycket framgångsrik, borgerlig karriär. Han föddes i industristaden Norrköping dit föräldrarna invandrat från Belgien, bland annat eftersom hans mor var judinna och Norrköping fortfarande var en av de få svenska städer där judar fick bosatta sig utan att först konvertera. Med tiden gifte han också in sig i Sveriges prominenta judiska släkter. Genom äktenskapet med grosshandlardottern Anna Josephson blev han svåger till bokförläggaren Karl Otto Bonnier, själv en central person i litteraturfältet och förläggare åt bland andra August Strindberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg. Den stora förändringen i Thiels li