Fortsätt till huvudinnehåll

Andreas Reckwitz: The Society of Singularities

 
Det är sällan man ser moderna samhällsvetare försöker ta sig an samhällets utveckling i dess helhet. På det viset påminner den tyske sociologen Andreas Reckwitz projekt om klassiska föregångare som Max Weber och Georg Simmel. Givetvis finns det en del att invända emot, men överlag lyckas Reckwitz väl i sin förutsats att ge en övergripande bild av dagens pågående samhällsförändringar. Hans båda senaste böcker finns nu tillgängliga på engelska under titlarna The invention of creativity och The society of singularities. I korthet menar han, liksom många andra, att industrialismens moderna samhälle de senaste årtiondena har övergått i en ny postindustriell senmodern fas.

I The invention of creativity diskuterar han i första hand hur detta har påverkat kultursynen. Under den klassiska modernitetens 18- och 1900-tal utgjorde konsten och kulturen en avskild sektor i samhället präglad av närmast motsatta normer än resten av ekonomin: resten av samhället präglades av standardisering inte bara av produkter utan också av utbildning och arbetsuppgifter. I politiken gällde åtminstone i teorin idén om alla medborgares lika rättigheter och skyldigheter (i olika proportioner i liberala, fascistiska och kommunistiska samhällen). Rationalitetet var ett ideal på nästan alla områden. I kulturlivet idealiserades istället originalitet, personlig kreativitet, excentricitet och inte sällan irrationalitet. Som helhet strävade kultursektorn efter att vara ett slags autonom sfär i samhället, vilket i viss utsträckning också möjliggjordes av privata mecenater och offentlig kulturpolitik. 

I dagens senmoderna samhälle har kultursektorn förlorat mycket av sin autonomi och sin avskildhet, man samtidigt har dess värderingar och människosyn på många sätt blivit hela samhällets. Numera förväntas vi alla marknadsföra oss själva som singulära unika individer istället för som utövare av standardiserade professioner. Det är svårt att tänka sig en verksamhet som självmant framställer sig som okreativ, standardiserad, oorginell, eller hierarkiskt organiserad. Bakom kultursektorns förändring ser Reckwitz inte minst internet och digitaliseringen. Den gamla ordningen präglades av en åtskillnad mellan en minoritet av konstnärer/producenter och en majoritet av publik/konsumenter. Idag är alla potentiellt producenter och produktionen oerhört mycket större än efterfrågan. I The society of singularities talar han om vår tid som präglad av en kamp om uppmärksamhet. Detta blir särskilt tydligt på plattformar som Facebook och YouTube. Alla konkurrerar och jämförs i någon mån på samma plan, även om alla naturligtvis inte är lika framgångsrika. Gamla tiders privilegiering av t.ex. utbildade konstnärer för statsunderstöd framstår för allt fler som allt mer orättfärdigt. För den kulturpolitiskt intresserade blir det påtagligt hur konstnärspolitiken i Sverige och flera andra nordeuropeiska länder har fortsatt i 1900-talets former. Offentligt stöd går till kvalitetsbedömda professionella konsnärer, även när andra delar av kulturpolitiken har gått åt andra håll och den offentliga kulturen i stort redan blivit något av en ö i en allt mer globaliserad samtidskultur. Kanske innebär detta dock att konsten som autonom sfär behövs mer än någonsin.  

I politiken blir rättighetstänkandet allt mer centralt, men det handlar inte längre främst om rättigheter baserade på likhet (som medborgerliga eller mänskliga rättigheter) utan om rättigheter fokuserande på erkännandet av varje människas unika egenskaper, och på de "neocommunities" som byggs upp kring dessa delidentiteter. Internet skapar enligt Reckwitz en bild av individen som bestående av ett antal egenskaper och preferenser som kan kombineras på olika sätt och kartläggas av algoritmer, alltså ett fundamentalt annorlunda synsätt än liberalismens odelbara individ baserad på fri vilja. Den senmoderna tidens nya medelklass, och nya överklass, är i de flesta fall tolerant för olika kombinationer som kan ingå i den nya tidens modulära identitet, inom vissa gränser. Politiskt sett sträcker de sig från center-vänster till center-höger, men kännetecknas typiskt sett av att värdera meritokrati, livskvalité och kosmopolitism. Dessa grupper kan kontrasteras mot ny och gammal underklass, mot en bredare serviceklass, och mot den gamla medelklassen, dvs. den som saknar uppdaterat kulturellt kapital och i varierande utsträckning fortsätter att kännetecknas av den klassiska modernitetens konformism. Den nya medelklassen bor i kulturellt starka städer som i allt högre grad konkurerar om uppmärksamhet och attraktivitet på ett globalt plan, ungefär som individerna konkurrerar med varandra. Den gamla medel- och underklassen sitter däremot fast i mindre attraktiva områden.

Många av Reckwitz ideer är knappast nya. Man kan känna igen en hel del från t.ex. Anthony Giddens, Manuel Castells, Charles Taylor och Zygmund Bauman. Analysen inskränker sig också i stort sett till västvärlden, ofta sedd från en tysk horisont, där man inte alltid är helt säker på hur relevanta slutsatserna är i andra delar av världen. Man kan också bli rätt tveksam när Reckwitz från denna analys drar slutsatser om t.ex. populism i Indien. Själv försvarar han detta med att han studerar utvecklingen där den har nått som längst, dvs. i Västeuropa och Nordamerika. Det är sådant som för tankarna till klassiska sociologiska teoretiker som Weber, Simmel och Marx. Detta är med andra ord väldigt modernistiskt. Oavsett vad man anser om modernismen var den dock på många sätt rimligare i början av 1900-talet. 1900-talets mest inflytelserika kulturländer har trots allt varit USA, samt möjligen några av de västeuropeiska länderna. Till de största frågorna just nu hör dock om så är fallet också på 2000-talet. Vem är egentligen främst i utvecklingen, dvs. vilket land är på väg i den riktning som resten av världen med tiden kommer att ta? Historiskt sett kan man ifrågasätta om det verkligen har funnits en historisk rikting i den meningen, men idag verkar det rimligt att tro att utvecklingen i större delen av världen kommer att gå i ungefär samma riktning, inte därför att riktningen är given av något slags historisk nödvändighet, utan därför att globaliseringen har gjort oss så sammanflätande, såväl ekonomiskt, som socialt och kulturellt. Fortfarande kan man dock fråga sig om det det verkligen är rimligare att studera västvärlden - eller specifikt Tyskland - än t.ex. Kina eller Singapore. Det är långt ifrån självklart.

Trots dessa problem lyckas Reckwitz mycket väl med att göra en syntes av olika idéer och knyta an till den senaste tidens utveckling kulturellt, politiskt, ekonomiskt, och digitalt. Vill man förstå samhälls- och kulturutvecklingen i dagens västvärld är han med andra ord klart läsvärd. Också när det gäller att förstå utvecklingen i stort är han klart tankeväckande.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vänskapens filosofi

Vänskap är ett svårt begrepp. Vad innebär det? Den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero menade att den fulländade vänskapen endast kunde råda mellan goda människor som tillsammans strävar efter det goda, därmed, får man anta, inte sagt att inte mindre fulländad vänskap kan existera mellan andra människor. Å andra sidan är det inte givet att alla människor är förmögna att känna vänskap. Ur Ciceros antika filosofiska perspektiv torde det ha verkat självklart att endast ädla människor var förmögna till ädla känslor. En annan konsekvens är att vänskap i första hand bara kan råda mellan människor som håller med varandra i de flesta viktiga frågor. Jag är själv tämligen road av diskussioner och umgås helst med människor som förmår överraska mig. Följaktligen är jag spontant inte beredd att hålla med: åtskilliga av mina egna vänner håller inte med mig på flera punkter som åtminstone jag uppfattar som viktiga. Å andra sidan är det möjligt att det finns någon form av grundläggande hållni

Borgerliga värderingar, vilka är de?

Ordet "borgerlighet" dyker ibland upp i debatten, ibland i positiv bemärkelse, ibland i negativ. I Timbros Kulturförändring observerad talar Carl Rudbeck om en "borgerlig kultursyn" och t.o.m. om en "borgerlig ideologi". Sverige är det enda land jag känner till där andra än socialister talar om ”borgerliga partier”. Men vad är egentligen "borgerlighet" och vad är "borgerlig kultursyn"? Det enklaste svaret på frågan är att hänvisa till de fyra borgerliga partierna: borgerliga värderingar – eller åtminstone borgerlig politik – är de som drivs av partierna i Allians för Sverige. Partiers politik är naturligtvis alltid resultatet av en historisk process där olika aktörer har stridit mot varandra. Ibland har någon vunnit. Ibland har man kompromissat. Resultatet är partiets idéer. Lägger man ihop dem kan man beskriva ideologin. Även då får man emellertid problem. Vad är ideologi och vad är taktik? (Frågan ställs bl.a. på en ny filosofiblo

Ernest Thiel och kulturpolitiken

Ett bra exempel på en person som verkade i gränslandet mellan konstens fält och den ekonomiska maktens var finansmannen och konstnären Ernest Thiel (1859–1947) som genom investeringar i Sveriges industrialisering och malmproduktion i slutet av 1800-talet blev en av Sveriges mest förmögna män. Till en början tedde sig Thiels liv som en rätt typisk, om en mycket framgångsrik, borgerlig karriär. Han föddes i industristaden Norrköping dit föräldrarna invandrat från Belgien, bland annat eftersom hans mor var judinna och Norrköping fortfarande var en av de få svenska städer där judar fick bosatta sig utan att först konvertera. Med tiden gifte han också in sig i Sveriges prominenta judiska släkter. Genom äktenskapet med grosshandlardottern Anna Josephson blev han svåger till bokförläggaren Karl Otto Bonnier, själv en central person i litteraturfältet och förläggare åt bland andra August Strindberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg. Den stora förändringen i Thiels li