Jag har länge hävdat att svensk fantasy och science
fiction-litteratur mest är skräp. På senaste tiden har jag emellertid tvingats
tänka om efter att ha läst författare som Erik Granström och Karin Tidbeck. Ser
också fram emot Ola Wikanders kommande Serafers drömmar.
Den senaste tiden har jag läst först Svavelvinter och
nu seriens andra del Slaktare små. Som en del av mina läsare säkert vet rör det sig om de
två första böckerna i en serie baserad på en rollspelskampanj skriven för det
svenska rollspelet Drakar och Demoner för ett par decennier sedan. De
utspelar sig i öriket Trakorien, som precis som kampanjen skrevs av Erik
Granström, som nu har arbetat om berättelsen till romanform. Svavelvinter
följer vad jag kan förstå rollspelsäventyret med samma namn tämligen nära,
medan Slaktare Små har betydligt större skillnader i jämförelse med motsvarande
äventyr. Man vet alltså inte nödvändigtvis vad som ska hända bara för att man
har spelat rollspelet.
I och med att såväl Trakorien som rollspelskampanjen har en
och samma författare som romanerna verkar förutsättningarna vara mycket goda
för en överföring som blir betydligt bättre än när författare kontrakteras för
att göra bok av andras filmer eller rollspel. Skillnaderna mellan formen
rollspel och formen roman är emellertid både stora och intressanta. I ett
rollspelsäventyr av den här typen erbjuds spelarna en värld att röra sig i där
det inträffar en relativt styrd serie händelser. Spelarnas rollpersoner får
alltså följa en förutbestämd händelseutveckling, men var de befinner sig när
denna äger rum, i vilken ordning vissa delar av den sätts igång och hur de påverkar den beror helt på deras egna val, och på hur
spelledaren hanterar dem (i andra typer av rollspel kan händelseutvecklingen vara
mer beroende av spelarna).
I en roman finns naturligtvis bara ett händelseförlopp och vi
får möjlighet att följa den ur de centrala personernas perspektiv.
Formen är alltså den i fantasysammanhang ganska vanliga
flerperspektivsromanens. Det faktum att rollspelskampanjen redan hade en
relativt given händelseutveckling underlättar rimligen överföringen till
romanform, helt enkelt därför att det finns en given berättelse att skriva som
roman. Det visar sig att den här berättelsen fungerar mycket väl som roman.
På ytan har Svavelvinter många av de egenskaper som är sedan
länge etablerade i fantasygenren, och som fortfarande inte ens hade utmanats
när den ursprungliga berättelsen skrevs. Precis som i Tolkiens Härskarringen
handlar Svavelvinter i stor utsträckning om grupper av personer som reser genom
olika länder, upplever olika händelser och träffar på olika slags varelser och
samhällen. Världen rör sig dessutom, precis som Tolkiens Midgård, mot en
fundamental omvälvning, som här kallas Den Femte Konfluxen.
Här upphör dock likheterna med Tolkien. När Tolkien är som
bäst skrev han i allt väsentligt berättelser i moderniserad sagagenre, ungefär
som Beowulf för 1900-talet, och i stort sett alla kulturer som förekommer är
alltså i stort sett inspirerade av kelter, germaner eller möjligen idealiserad
antik, eller helt enkelt onda. Trakorien är betydligt mera mångkulturellt. När
Tolkiens Midgård i första hand tycks bestå av vildmark och färden ofta går
genom mer eller mindre öde länder, tycks Trakorien betydligt mer välbefolkat,
ibland nästan överbefolkat. Skillnaden mellan ont och gott är heller inte
tydlig. Här finns en mångfald av religiösa kulter och olika
synsätt. De flesta personer som beskrivs är på något plan begripliga och precis
som i verkligheten beror motsättningar ofta på skillnader i synsätt eller helt
enkelt på konkurrens och intressekonflikter. Detta är å andra sidan mer regel
än undantag i fantasy för vuxna idag. Det gäller t.ex. också för TV-serien Gameof Thrones, med den skillnaden att religiösa och filosofiska
perspektivskillnader spelar betydligt större roll i Trakorien. Även om rätt smutsiga politiska intriger
fyller en funktion i romanerna så handlar det så här långt inte om att det
cyniska maktspelet är homogent, istället tenderar de olika deltagarna här att
ha olika ingångsvärden.
Kanske eftersom världen har sin bakgrund i ett rollspel är
den full av mer eller mindre fantastiska inslag som jättar, vargmän, magi och
jättevitmossa. På något sätt lyckas Granström emellertid sprida ut dessa inslag
och väva in dem i en fungerande helhet. Berättelsen och personligheterna
dominerar, och märkligheterna blir mera av en krydda. Som en recensent i DN konstaterade:
Gradvis öppnade sig berättelsen åt ett oväntat håll. Det dök upp vagt bekanta namn och skeenden, fraser och idéer. En häxa utbrast ”män är djur!”, någon annan sa ”Utrota varenda djävul”, Platons idévärld tycktes finnas på riktigt – eller var det magin från Ursula Le Guins Övärld? En trollkarl hade med nekromantisk kraft återuppväckt en känd filosof, Makulon Nihivelli. Det tog rätt många sidor innan jag såg kopplingen till Machiavelli, men sedan vecklade flera namn ut sig, med associationer åt olika håll.
Det är som om Granström har klippt sönder vår civilisation till en oändlig mängd fragment och vävt en ny, rik berättelse om en främmande värld som är märkligt bekant. Samtidigt håller han skickligt olika berättelsetrådar i gång och trappar upp spänningen.
Själv missade jag båda dessa samtidsreferenser. Även om det är lätt att tolka Trakoriska
Rikets kult av rikedomsgudinnan Kastyke och hennes anhängares arbete för
”guldets förmerande” och handelns ökade flöde som en kommentar på samtiden är
detta knappast det enda inslaget. Tvärtom lyckas Granström få ihop en värld som
består av spridda inslag av magi, medeltid, sumeriska gudar, blandade
fantasyklishéer, språkfilosofi, senantik hermetism och nyplatonism och
referenser till samtiden. Resultatet är både underhållande och tankeväckande.
Kommentarer