Fortsätt till huvudinnehåll

Frans G. Bengtsson

Om en klassiker är en bok som läses av generation efter generation, som fortsätter att vara närvarande i kulturen så torde Frans G. Bengtssons Röde orm vara en av 1900-talets svenska klassiker. Detta trots att såväl boken som dess författare på många sätt befann sig utanför huvudströmningarna i svensk 1900-talslitteratur. Som man kan läsa t.ex. i bokförlaget Stolpes nyutkomna antologi om Bengtsson tog han uttalat avstånd från så väl modernistisk litteratur som från  den samtida kritiska historieforskningen. Bengtssons essäer och övriga skrivande berör ofta svunna tider och grundar sig i en mycket bred historisk bildning. Detta märks inte minst i Röde orm, där flera episoder är tydligt inspirerade av den isländska sagalitteraturen och medeltida krönikor. En av de berättelser som berättas i hans skildring av Harald Blåtands julgille baserar sig t.ex. direkt på en episod i Jomsvikingasagan, och framstår närmast som en kärleksfull satir av den samma. På samma sätt möter man andra personer ur sagadiktning och krönikor som t.ex. härskarna Harald Blåtand av Danmark, Ethelred den Villrådige av England, Basileios Bulgardödaren av Bysans och al-Manṣūr av det muslimska Spanien.

Även om Bengtsson i viss mening ställde sig vid sidan av det moderna Sverige, och hans förhållande till den etablerade skönlitteraturen verkar ha präglats av ömsesidigt avståndstagande, eller åtminstone ointresse, verkar hans böcker ha rönt bestående uppmärksamhet i det bildade borgerskapet. Samma människor som byggde det moderna Sverige tycks ha kopplat av med att läsa Bengtssons essäer om långhåriga merovingiska kungar, amerikanska generaler och djupt belästa florentinska bibliotekarier. Kanske kan detta ses som ett eskapistiskt nöje, fjärran ifrån folkhemsprojekt och moderniseringsiver. Kanske handlade det om att mitt i förändringen kunna vila i den klassiska bildning som välutbildade svenskar fortfarande hade med sig från skolor och universitet, en bildning som man kanske redan anade var på väg att bli inaktuell men som man kände sig hemma i. Så kan åtminstone ha varit fallet för Bengtsson själv. 

Det är lätt att uppfatta honom som elitist och nostalgiker. Jämfört med samtida kulturpolitiker var han dock inte alls avståndstagande till populärlitteraturen. Det framgår t.ex. i hans understreckare om detektivlitteratur från 1937. Där prisar han bl.a. Dorothy Sayers och C.K. Chesterton på ett sätt som han aldrig skulle berömma sina samtida erkända litterära författare, i synnerhet inte de svenska. Inte minst uppskattade han detektivlitteraturens fokus på det konkreta, i kontrast till modernismens fokus på interna monologer och karaktärernas spridda reflektioner kring tillvaron. Det är värt att notera att Röde Orm, hans enda roman, inte innehåller några som helst inre monologer, eller överhuvud taget något om karaktärernas outsagda tankar. 

Är det dags att ta med Frans G. Bengtsson i en litterär kanon? Han representerar som sagt någonting väldigt speciellt i det svenska 1900-talets litteraturhistoria, och kanske också något av den akademiskt bildade borgerlighet som spelade en betydande roll i 1900-talets Sverige. Själv var Bengtsson ointresserad eller direkt avståndstagande till de flesta författare som skulle kunna ingå i en svensk 1900-talskanon, samtidigt som han var vitt beläst i en äldre västerländsk kanon som sträckte sig från de gamla grekerna till den isländska sagalitteraturen. Skulle han ens ha ansett det rimligt att att betrakta en text som kanonisk innan den visat att den kunde bevara sin förmåga att fånga läsare i ens några hundra år?


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vänskapens filosofi

Vänskap är ett svårt begrepp. Vad innebär det? Den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero menade att den fulländade vänskapen endast kunde råda mellan goda människor som tillsammans strävar efter det goda, därmed, får man anta, inte sagt att inte mindre fulländad vänskap kan existera mellan andra människor. Å andra sidan är det inte givet att alla människor är förmögna att känna vänskap. Ur Ciceros antika filosofiska perspektiv torde det ha verkat självklart att endast ädla människor var förmögna till ädla känslor. En annan konsekvens är att vänskap i första hand bara kan råda mellan människor som håller med varandra i de flesta viktiga frågor. Jag är själv tämligen road av diskussioner och umgås helst med människor som förmår överraska mig. Följaktligen är jag spontant inte beredd att hålla med: åtskilliga av mina egna vänner håller inte med mig på flera punkter som åtminstone jag uppfattar som viktiga. Å andra sidan är det möjligt att det finns någon form av grundläggande hållni...

Borgerliga värderingar, vilka är de?

Ordet "borgerlighet" dyker ibland upp i debatten, ibland i positiv bemärkelse, ibland i negativ. I Timbros Kulturförändring observerad talar Carl Rudbeck om en "borgerlig kultursyn" och t.o.m. om en "borgerlig ideologi". Sverige är det enda land jag känner till där andra än socialister talar om ”borgerliga partier”. Men vad är egentligen "borgerlighet" och vad är "borgerlig kultursyn"? Det enklaste svaret på frågan är att hänvisa till de fyra borgerliga partierna: borgerliga värderingar – eller åtminstone borgerlig politik – är de som drivs av partierna i Allians för Sverige. Partiers politik är naturligtvis alltid resultatet av en historisk process där olika aktörer har stridit mot varandra. Ibland har någon vunnit. Ibland har man kompromissat. Resultatet är partiets idéer. Lägger man ihop dem kan man beskriva ideologin. Även då får man emellertid problem. Vad är ideologi och vad är taktik? (Frågan ställs bl.a. på en ny filosofiblo...

8 filosofiska texter

För ett par år sedan tillfrågades jag om jag ville vara med i en filosofisk antologi, eller snarare en antologi om filosofi. Förutsättningarna var sådana att jag inte gärna tackade nej: "De enda rekommendationer vi gav var: Skriv som om detta vore din sista text, skriv om något som känns angeläget, göm dig inte bakom teknisk apparatur eller någon annans penna utan gestalta din övertygelse med dina egna ord, gör en filosofisk undersökning snarare än en distanserad betraktelse, skriv innerligt snarare än akademiskt. Våga visa dig." Jag är inte säker på att jag lyckades på alla punkter. Nu ligger texten dock där den ligger och antologin pressenteras nu på onsdag av bokförlaget Anomali . Någonting som jag är säker på är att det är ett sant nöje att finnas med i detta sammanhang : "Dan Munter beskriver, genom brottsstycken av polemik och gestaltning, filosofins meningslöshet, arrogans och introverta karaktär. Han försöker visa hur en del av den filosofi som idag bedrivs inte...