Fortsätt till huvudinnehåll

Kulturkanon?

Precis före jul tillsatte regeringen en utredning för att ta fram vad man beskriver som en svensk kulturkanon. För en kulturpolitisk forskare är detta en ganska intressant åtgärd, inte minst eftersom den bryter med mycket av de senaste femtio årens kulturpolitik. Ännu mer intressanta är kanske alla de förhoppningar och farhågor som knutits till idén de senaste åren. För det första är det inte helt klart hur man ska uppfatta begreppet kanon i det här sammanhanget.

Historiskt har begreppet en bakgrund i de judisk-kristna kanoniska skrifter som finns i Bibeln, en kanon som sammanställdes av både nya och ibland mycket gamla texter framförallt under romersk tid. Det finns emellertid också en litterär kanon. Enligt egyptologen Jan Assmann uppstod tanken om en litterär kanon i en mening som liknar den moderna i Alexandria under århundradena före Kristi födelse, alltså parallellt med den judiska skriftkanon. Lärda började skilja på de grundläggande litterära verken och de senare verk som kommenterade och diskuterade dem. Under de följande århundradena las ytterligare grekiska och romerska verk till denna kanon, men det är tydligt att dessa grekiska och romerska verk sedan har följt med som grundläggande referenser i den kulturkrets som vi idag kan kalla västerländsk. Författare som Homeros, Euripides och Vergilius har fortsatt att fungera som referensram, liksom filosofer som Platon och Aristoteles. Senare har kanon fortsatt att växa och förändras, men den har hela tiden funnits med i kulturens utveckling, vid sidan av den religiösa kanon och de religiösa rörelser som relaterat till den. 

Kanon handlar alltså om referensramar, och inte nödvändigtvis om värderingar, dvs. den relaterar till värderingar och kan fungera som referenspunkt i en diskussion om värderingar, men det stadfäster dem knappast. Tvärtom är det rätt stor skillnad på de värderingar som förmedlas i Odysén, av Horatius och av Dostojevskij, eller för den delen i Domarboken, Höga visan, Johannesevangeliet och Uppenbarelseboken. 

Kanon i denna mening består alltså av grundläggande texter som fungerar som referenspunkter i kulturen i ett samhälle. Den är inte nationellt begränsad, men heller inte den samma över hela världen. Rimligen finns det också skillnader mellan olika länder, men också mellan olika litterära traditioner, och mellan människor med olika utbildningsbakgrund. Möjligen kan man relatera begreppet till kulturellt kapital eller kulturellt bildning, eftersom båda kan sägas inkludera hur väl man känner till och kan relatera till de verk som allmänt erkänns som viktiga, “kanoniska”, i ens kulturella sammanhang. 

Det intressanta med kanondebatten just nu är att den åtminstone ibland verkar relatera till tämligen grundläggande föreställningar om vad kultur är, och om vem som avgör detta. Det handlar också om en rent svensk kanon, trots att de flesta rimligen inser att såväl Bibeln som internationellt kända författare kan vara minst lika viktiga som referensram i svensk kultur. Sedan handlar det om att fastställa själva listan över verk. Det är en grundläggande paradox i mycket kulturpolitik att man väntar sig att statens ska stödja kulturlivet utan att styra det, i alla fall inte i detalj. Just hur mycket staten - och i synnerhet politiker - bör styra är en grundläggande maktfråga. Åtminstone sedan andra världskriget har dock de flesta som arbetar med kulturpolitik i liberala demokratier varit något så när eniga om att politiker inte bör styra vilka kulturella verk befolkningen ska ta del av. Att politiker skulle fastslå en kulturell kanon skulle alltså vara ett tydligt brott mot denna princip. Många av kanonprojektets kritiker betonar också att en kulturs kulturella referenspunkter är något som skiftar över tid i en levande kulturs levande samtal. Att politiker skulle försöka gå in och styra detta vore helt klart en inskränkning i kulturlivets frihet, och i princip ett avskaffande av armlängdsprincipen. Just diskussionen om politisk styrning av kulturens innehåll har dessutom varit återkommande de senaste åren, ofta som en kritik från höger riktad mot förra regeringens kulturpolitiska ambitioner.

Å andra sidan är samma människor ofta eniga om att politiker kan ge pengar och instruktioner till statliga kulturmyndigheter, som Kulturrådet, Konstnärsnämnden och Nationalmuseum, för att stödja, visa, eller sprida kulturyttringar som de väljer ut. Det är det som kallas armlängdsprincipen. Att en av regeringen tillsatt utredning tillsätter expertkommittéer som tar from en lista på verk är alltså inte nödvändigtvis mer styrning än den i Kulturrådet. De skriftliga instruktionerna är dessutom hittills betydligt vagare. Sedan beror det på vad kanon ska användas till. Att man i skolan har en nationell lista på sådant som eleverna ska känna till är inte nödvändigtvis mer styrande än en läroplan, i synnerhet inte som läroplanerna ändå verkar bli alltmer detaljerade. För att kunna ta del av kulturen och samtalet måste man först känna till grunderna. Det är det som utbildningen måste kunna förmedla, samtidigt som förmågan att kunna tänka kritiskt.

För kommittén föreställer jag mig att en del av utmaningen just nu är själva vagheten - vad är egentligen en kulturkanon, och vad ska den användas till. Sedan kommer också frågan om vilka resultat man kan vänta sig av ett sådant här projekt, inte minst med tanke på hur högt ställda förväntningar - såväl positiva som negativa - som knutits på projektet. Till skillnad från många andra prestigeprojekt är de ekonomiska kostnaderna dock rätt begränsade. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vänskapens filosofi

Vänskap är ett svårt begrepp. Vad innebär det? Den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero menade att den fulländade vänskapen endast kunde råda mellan goda människor som tillsammans strävar efter det goda, därmed, får man anta, inte sagt att inte mindre fulländad vänskap kan existera mellan andra människor. Å andra sidan är det inte givet att alla människor är förmögna att känna vänskap. Ur Ciceros antika filosofiska perspektiv torde det ha verkat självklart att endast ädla människor var förmögna till ädla känslor. En annan konsekvens är att vänskap i första hand bara kan råda mellan människor som håller med varandra i de flesta viktiga frågor. Jag är själv tämligen road av diskussioner och umgås helst med människor som förmår överraska mig. Följaktligen är jag spontant inte beredd att hålla med: åtskilliga av mina egna vänner håller inte med mig på flera punkter som åtminstone jag uppfattar som viktiga. Å andra sidan är det möjligt att det finns någon form av grundläggande hållni

Borgerliga värderingar, vilka är de?

Ordet "borgerlighet" dyker ibland upp i debatten, ibland i positiv bemärkelse, ibland i negativ. I Timbros Kulturförändring observerad talar Carl Rudbeck om en "borgerlig kultursyn" och t.o.m. om en "borgerlig ideologi". Sverige är det enda land jag känner till där andra än socialister talar om ”borgerliga partier”. Men vad är egentligen "borgerlighet" och vad är "borgerlig kultursyn"? Det enklaste svaret på frågan är att hänvisa till de fyra borgerliga partierna: borgerliga värderingar – eller åtminstone borgerlig politik – är de som drivs av partierna i Allians för Sverige. Partiers politik är naturligtvis alltid resultatet av en historisk process där olika aktörer har stridit mot varandra. Ibland har någon vunnit. Ibland har man kompromissat. Resultatet är partiets idéer. Lägger man ihop dem kan man beskriva ideologin. Även då får man emellertid problem. Vad är ideologi och vad är taktik? (Frågan ställs bl.a. på en ny filosofiblo

Ernest Thiel och kulturpolitiken

Ett bra exempel på en person som verkade i gränslandet mellan konstens fält och den ekonomiska maktens var finansmannen och konstnären Ernest Thiel (1859–1947) som genom investeringar i Sveriges industrialisering och malmproduktion i slutet av 1800-talet blev en av Sveriges mest förmögna män. Till en början tedde sig Thiels liv som en rätt typisk, om en mycket framgångsrik, borgerlig karriär. Han föddes i industristaden Norrköping dit föräldrarna invandrat från Belgien, bland annat eftersom hans mor var judinna och Norrköping fortfarande var en av de få svenska städer där judar fick bosatta sig utan att först konvertera. Med tiden gifte han också in sig i Sveriges prominenta judiska släkter. Genom äktenskapet med grosshandlardottern Anna Josephson blev han svåger till bokförläggaren Karl Otto Bonnier, själv en central person i litteraturfältet och förläggare åt bland andra August Strindberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg. Den stora förändringen i Thiels li