Fortsätt till huvudinnehåll

Nationaldagen 2023

I år firar jag nationaldagen som ensam svensk på institutionskonferens i den sydöstnorska skärgården. Idag är det 500 år sedan Sverige för sista gången valde en statschef. Jag vet inte hur de professionella historikerna ser på saken idag, men när jag gick i skolan fick vi fortfarande lära oss att medeltiden tog slut i Sverige 1523. 500 år sedan den sista utländska ockupationen. Det är något stort, 500 år av frihet från utländskt förtryck, om än inte 500 år av fred, eller ens utan förtryck. Visst fanns det ett Sverige innan 1523 och Kalmarunionen var något som landet gick in i frivilligt, men kung Kristians ockupation efter Stockholms blodbad verkar inte orimlig att beskriva just som en utländsk ockupation, och någon sådan har vi inte haft sedan dess, i alla fall i dagens Sverige. Det som tidigare var den östra tredjedelen av riket genomled ett ofta hårt utländskt styre 1809-1917, sedan Sverige misslyckats med att försvara den. I andra delar av den som nu är Sverige har svenska staten uppträtt som erövrare vid olika tillfällen de senaste 500 åren. Det är heller inte helt fritt från ironi att fira 214-årsjubiléet av en regeringsform som redan avskaffats, eller det sista kungavalet innan landet blev arvsmonarki.

Att tala om 1523 som det moderna Sveriges födelse säger något om vad man menar med “det moderna Sverige”. De 500 åren utan utländsk erövring är kanske det som definierar det Sverige som Skåne, Jämtland m.fl. har inlemmats i och som invandrare nu integreras i, tillsammans med den centraliserade stat och arvsmonarki som Gustav Vasa lade grunden för.

Sveriges födelse är ännu svårare att finna något exakt datum för än det moderna Sverige, inte minst eftersom kungadömets tidigaste utveckling ligger i förhistoriskt tid. Ser man rättsstaten som det centrala skulle man i stället kunna se den första enhetliga landslagen som det avgörande steget, för snart 700 år sedan, eller varför inte 1734 års lagrevision, som lär ligga till grund för dagens finska och svenska lagstiftning. 6 juni 1523 är dock inte något oviktigt datum i svensk historia, och inte något orimligt val av dag att fira den utveckling som har format dagens Sverige till vad det är. Dagens konstitutionella arvsmonarki med dess stabila demokrati och öppna samhälle är produkten av en lång utveckling med 500 år av självständighet och över 200 år av fred. Vill man förstå den punkt vi befinner oss på idag, på gott och ont, är 6 juni för 500 år sedan är inget dåligt val av referenspunkt, men det är inte början, utan just en punkt i en lång utvecklingslinje, en utvecklingslinje som i sig kan vara värd att fira, i alla fall om vi identifierar oss med det som har blivit resultatet så här långt. En god punkt att fundera på vart vi är på väg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vänskapens filosofi

Vänskap är ett svårt begrepp. Vad innebär det? Den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero menade att den fulländade vänskapen endast kunde råda mellan goda människor som tillsammans strävar efter det goda, därmed, får man anta, inte sagt att inte mindre fulländad vänskap kan existera mellan andra människor. Å andra sidan är det inte givet att alla människor är förmögna att känna vänskap. Ur Ciceros antika filosofiska perspektiv torde det ha verkat självklart att endast ädla människor var förmögna till ädla känslor. En annan konsekvens är att vänskap i första hand bara kan råda mellan människor som håller med varandra i de flesta viktiga frågor. Jag är själv tämligen road av diskussioner och umgås helst med människor som förmår överraska mig. Följaktligen är jag spontant inte beredd att hålla med: åtskilliga av mina egna vänner håller inte med mig på flera punkter som åtminstone jag uppfattar som viktiga. Å andra sidan är det möjligt att det finns någon form av grundläggande hållni

Borgerliga värderingar, vilka är de?

Ordet "borgerlighet" dyker ibland upp i debatten, ibland i positiv bemärkelse, ibland i negativ. I Timbros Kulturförändring observerad talar Carl Rudbeck om en "borgerlig kultursyn" och t.o.m. om en "borgerlig ideologi". Sverige är det enda land jag känner till där andra än socialister talar om ”borgerliga partier”. Men vad är egentligen "borgerlighet" och vad är "borgerlig kultursyn"? Det enklaste svaret på frågan är att hänvisa till de fyra borgerliga partierna: borgerliga värderingar – eller åtminstone borgerlig politik – är de som drivs av partierna i Allians för Sverige. Partiers politik är naturligtvis alltid resultatet av en historisk process där olika aktörer har stridit mot varandra. Ibland har någon vunnit. Ibland har man kompromissat. Resultatet är partiets idéer. Lägger man ihop dem kan man beskriva ideologin. Även då får man emellertid problem. Vad är ideologi och vad är taktik? (Frågan ställs bl.a. på en ny filosofiblo

Ernest Thiel och kulturpolitiken

Ett bra exempel på en person som verkade i gränslandet mellan konstens fält och den ekonomiska maktens var finansmannen och konstnären Ernest Thiel (1859–1947) som genom investeringar i Sveriges industrialisering och malmproduktion i slutet av 1800-talet blev en av Sveriges mest förmögna män. Till en början tedde sig Thiels liv som en rätt typisk, om en mycket framgångsrik, borgerlig karriär. Han föddes i industristaden Norrköping dit föräldrarna invandrat från Belgien, bland annat eftersom hans mor var judinna och Norrköping fortfarande var en av de få svenska städer där judar fick bosatta sig utan att först konvertera. Med tiden gifte han också in sig i Sveriges prominenta judiska släkter. Genom äktenskapet med grosshandlardottern Anna Josephson blev han svåger till bokförläggaren Karl Otto Bonnier, själv en central person i litteraturfältet och förläggare åt bland andra August Strindberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg. Den stora förändringen i Thiels li