Fortsätt till huvudinnehåll

Några tankar kring detta med kanon

Den tyska litteratur- och minneskulturforskaren Aleida Assmann definierar “kanon” i motsats till “arkiv.” Kanon är sådana verk som refereras i samtida kulturliv, och som man alltså i någon mening kan väntas känna till. Kanon är alltså nära förknippat med (allmän)bildning. Den som är bildad är den som är väl bekant med kanon, men även för att uppfattas som rimligt allmänbildad måste man åtminstone känna till något om kanon (om man vill kan man jämföra också med Bourdieus habitusbegrepp). Arkivet innehåller alla de verk som finns mer eller mindre tillgängliga och bevarade, men som förblir obekanta för alla utom möjligen några få experter. De verk som människor väntar sig att se på ett nationalmuseum är alltså kanon. I varierande grad gör alla de utställda verken det. De som ligger i museernas magasin hör däremot också metaforiskt till arkivet. Dagens topplistor för litteratur och musik hör ännu inte till någon dera, men kommer snart att höra antingen till kanon eller (i de flesta fall) till arkivet. 

En central poäng är att det knappast är möjligt att ha ett samtal om sådana här ting utan att ha gemensamma referenspunkter, och de som inte känner till dessa får svårt att följa med. Det betyder dock inte att dessa referenspunkter måste vara just nationella. En del kommer säkert att vara det, medan andra snarare blir nordiska, modernt västerländska, äldre europeiska, klassiska antika, främreorientaliska, östasiatiska eller från andra tider eller platser. Det ligger ett visst värde i att utbildningen ger gemensamma referensramar inte bara med samtida människor som skriver på svenska eller engelska, utan också med människor från andra platser och tider, t.ex. samtidens Östeuropa eller renässansens Italien. Sannolikt hör många av dagens svenska politiker inte till dem som är mest lämpade att avgöra vad som ska ingå i en kanon som ska synas i skolor och kulturinstitutioner, men det hindrar inte att det kan finnas en poäng i att diskutera frågan i offentligheten. En kanon, i den här meningen kommer alltid att existera, åtminstone kan det finnas anledning att hoppas det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vänskapens filosofi

Vänskap är ett svårt begrepp. Vad innebär det? Den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero menade att den fulländade vänskapen endast kunde råda mellan goda människor som tillsammans strävar efter det goda, därmed, får man anta, inte sagt att inte mindre fulländad vänskap kan existera mellan andra människor. Å andra sidan är det inte givet att alla människor är förmögna att känna vänskap. Ur Ciceros antika filosofiska perspektiv torde det ha verkat självklart att endast ädla människor var förmögna till ädla känslor. En annan konsekvens är att vänskap i första hand bara kan råda mellan människor som håller med varandra i de flesta viktiga frågor. Jag är själv tämligen road av diskussioner och umgås helst med människor som förmår överraska mig. Följaktligen är jag spontant inte beredd att hålla med: åtskilliga av mina egna vänner håller inte med mig på flera punkter som åtminstone jag uppfattar som viktiga. Å andra sidan är det möjligt att det finns någon form av grundläggande hållni

Borgerliga värderingar, vilka är de?

Ordet "borgerlighet" dyker ibland upp i debatten, ibland i positiv bemärkelse, ibland i negativ. I Timbros Kulturförändring observerad talar Carl Rudbeck om en "borgerlig kultursyn" och t.o.m. om en "borgerlig ideologi". Sverige är det enda land jag känner till där andra än socialister talar om ”borgerliga partier”. Men vad är egentligen "borgerlighet" och vad är "borgerlig kultursyn"? Det enklaste svaret på frågan är att hänvisa till de fyra borgerliga partierna: borgerliga värderingar – eller åtminstone borgerlig politik – är de som drivs av partierna i Allians för Sverige. Partiers politik är naturligtvis alltid resultatet av en historisk process där olika aktörer har stridit mot varandra. Ibland har någon vunnit. Ibland har man kompromissat. Resultatet är partiets idéer. Lägger man ihop dem kan man beskriva ideologin. Även då får man emellertid problem. Vad är ideologi och vad är taktik? (Frågan ställs bl.a. på en ny filosofiblo

Ernest Thiel och kulturpolitiken

Ett bra exempel på en person som verkade i gränslandet mellan konstens fält och den ekonomiska maktens var finansmannen och konstnären Ernest Thiel (1859–1947) som genom investeringar i Sveriges industrialisering och malmproduktion i slutet av 1800-talet blev en av Sveriges mest förmögna män. Till en början tedde sig Thiels liv som en rätt typisk, om en mycket framgångsrik, borgerlig karriär. Han föddes i industristaden Norrköping dit föräldrarna invandrat från Belgien, bland annat eftersom hans mor var judinna och Norrköping fortfarande var en av de få svenska städer där judar fick bosatta sig utan att först konvertera. Med tiden gifte han också in sig i Sveriges prominenta judiska släkter. Genom äktenskapet med grosshandlardottern Anna Josephson blev han svåger till bokförläggaren Karl Otto Bonnier, själv en central person i litteraturfältet och förläggare åt bland andra August Strindberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg. Den stora förändringen i Thiels li