Fortsätt till huvudinnehåll

Vad är egentligen ett universitet?

Den svenska debatten om humaniora och fristående kurser får mig att fundera på vad som egentligen är det viktigaste för att ett universitet ska kunna vara den svåröverträffade utbildnings- och forskningsinstitution som det kan vara. När jag själv var student (över 200 gamla studiepoäng fristående kurser /över 300ECTS av totalt över 400 gamla stp /600 ECTS) tillbringade jag mer tid på bibliotek, kafféer och studentföreningar än i seminarier och föreläsningar. Långa diskussioner om Wittgenstein, konstitutionell teori och mycket annat, enskild läsning på biblioteket. Det betyder inte att undervisningen var oviktig. Tvärtom om var det helt centralt att man fick träffa och lyssna till aktiva forskare. Tillsammans med den kurslitteratur som de hade valt ut var detta den viktigaste inputen. Poängen är snarare att den informationen sedan behövde bearbetas och internaliseras, och det skedde främst utanför den organiserade undervisningen.

Allt detta är ett väldigt traditionellt studentliv som åtminstone delvis hade kunnat kännas igen av studenter hundra år tidigare. Universiteten är en av de mest framgångsrika institutionerna någonsin. De har till att vi de senaste 200 åren har bidragit till en vetenskaplig utveckling som har få motsvarigheter i mänsklighetens historia, och många universitet är äldre än de flesta nationalstater, inklusive de som de själva nu tillhör.

Nu har digitaliseringen förändrat mycket av detta. Biblioteket hanterar i första hand digitaliserad information, föreläsningar kan följas digitalt och samhället vänjs vid distansarbete. Just kortare kurser borde ha en enorm potential för distansutbildning, fortbildning och fördjupning (men politiken fokuserar istället på att studenter ska vara 19-25). På det hela taget tror jag inte att vi ska utgå ifrån att tanken om gigantiska massuniversitet som ger akademiska examina till halva befolkningen genom några års effektiv campusutbildning direkt efter gymnasiet har framtiden för sig.

Jag både tror och hoppas att det kan finnas utrymme för den traditionella typen av universitetscampus i framtiden, men också för andra modeller. När jag själv studerade var det inte ovanligt att det fanns en viss åldersblandning i studentgruppen. Kortare kurser med lärandet främst sker enskilt och i självorganiserade studiegrupper fungerar ganska väl för vuxna som vill återuppta (eller påbörja) studierna efter att ha arbetat i att antal år, och kanske parallellt med deltidsarbete. Viss undervisning fungerar väl på Zoom och även om lärandet går bättre om man träffas ett antal gånger så innebär det att endast en begränsad del av vissa utbildningar behöver ske på campus. Kanske är det nu till sist realistiskt att halva befolkningen eller fler ska ha någon form av universitetsutbildning, men inte i massuniversitetets form, utan i form av kortare eller längre tillfällen till fördjupning vid olika tillfällen under livet, vare sig detta ger en eller flera examina, eller inga alls?

Vad innebär ett levande campus om studenterna på vissa utbildningar bara är där under några träffar per termin? Rimligen borde man kunna skapa en levande miljö ändå om man placerar forskning och mer studieintensiva kurser där. Det samma gäller rimligen forskningen. Numera arbetar forskare i transnationella nätverk som i praktiken kan bli ganska oberoende av universitetet som institution, och i många discipliner är det inte ovanligt att forskare arbetar åtminstone en del av tiden på distans från den institution där de är anställda. Samtidigt måste vi finna nya modeller för att skapa en levande akademisk miljö som kan inspirera forskarna.

Campus är en plats och ett socialt sammanhang. Också bibliotek är platser för studier och fysiska boksamlingar lika mycket som institutioner för informationsförmedling. Allt detta ingår i universitetet som plats för utbildning och forskning. När de nu förändras måste vi tänka på vad som är vitalt och vad som kan väljas bort utan att skada miljön. Lärare som är aktiva forskare? Forskare som är aktiva lärare? Fysiska bibliotek? Caféer? Studentföreningar? Undervisning på campus? Forskare som arbetar på campus? Forskare som möts på campus? Kan man tänka sig ett universitet utan campus? Fullständigt vitala frågor som det just nu tänks alldeles för smalt kring. Personligen tror jag att själva mötet kring forskning, lärande och reflektion, mellan forskare och studenter, är det avgörande, och att detta förutsätter en kombination av möten på en fysisk plats och möjlighet till arbetsro och diskussion.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vänskapens filosofi

Vänskap är ett svårt begrepp. Vad innebär det? Den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero menade att den fulländade vänskapen endast kunde råda mellan goda människor som tillsammans strävar efter det goda, därmed, får man anta, inte sagt att inte mindre fulländad vänskap kan existera mellan andra människor. Å andra sidan är det inte givet att alla människor är förmögna att känna vänskap. Ur Ciceros antika filosofiska perspektiv torde det ha verkat självklart att endast ädla människor var förmögna till ädla känslor. En annan konsekvens är att vänskap i första hand bara kan råda mellan människor som håller med varandra i de flesta viktiga frågor. Jag är själv tämligen road av diskussioner och umgås helst med människor som förmår överraska mig. Följaktligen är jag spontant inte beredd att hålla med: åtskilliga av mina egna vänner håller inte med mig på flera punkter som åtminstone jag uppfattar som viktiga. Å andra sidan är det möjligt att det finns någon form av grundläggande hållni

Borgerliga värderingar, vilka är de?

Ordet "borgerlighet" dyker ibland upp i debatten, ibland i positiv bemärkelse, ibland i negativ. I Timbros Kulturförändring observerad talar Carl Rudbeck om en "borgerlig kultursyn" och t.o.m. om en "borgerlig ideologi". Sverige är det enda land jag känner till där andra än socialister talar om ”borgerliga partier”. Men vad är egentligen "borgerlighet" och vad är "borgerlig kultursyn"? Det enklaste svaret på frågan är att hänvisa till de fyra borgerliga partierna: borgerliga värderingar – eller åtminstone borgerlig politik – är de som drivs av partierna i Allians för Sverige. Partiers politik är naturligtvis alltid resultatet av en historisk process där olika aktörer har stridit mot varandra. Ibland har någon vunnit. Ibland har man kompromissat. Resultatet är partiets idéer. Lägger man ihop dem kan man beskriva ideologin. Även då får man emellertid problem. Vad är ideologi och vad är taktik? (Frågan ställs bl.a. på en ny filosofiblo

Ernest Thiel och kulturpolitiken

Ett bra exempel på en person som verkade i gränslandet mellan konstens fält och den ekonomiska maktens var finansmannen och konstnären Ernest Thiel (1859–1947) som genom investeringar i Sveriges industrialisering och malmproduktion i slutet av 1800-talet blev en av Sveriges mest förmögna män. Till en början tedde sig Thiels liv som en rätt typisk, om en mycket framgångsrik, borgerlig karriär. Han föddes i industristaden Norrköping dit föräldrarna invandrat från Belgien, bland annat eftersom hans mor var judinna och Norrköping fortfarande var en av de få svenska städer där judar fick bosatta sig utan att först konvertera. Med tiden gifte han också in sig i Sveriges prominenta judiska släkter. Genom äktenskapet med grosshandlardottern Anna Josephson blev han svåger till bokförläggaren Karl Otto Bonnier, själv en central person i litteraturfältet och förläggare åt bland andra August Strindberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg. Den stora förändringen i Thiels li