Fortsätt till huvudinnehåll

Ryssland

De senaste veckorna har jag precis som många andra följt nyheterna från Ukraina och Ryssland genom en mängd olika kanaler.

Allt tyder på att statsledningen i den ryska statsledningen på allvar trodde att kriget skulle vara över på ett par dagar och att ryska soldater skulle hälsas som befriare i Ukraina. Det verkar som att militära experter redan för ett år sedan varnade för att den ryska militären inte är mogen för ett omfattande krig, Det förekommer också påstådda läckor där analytiker i FSB berättar om hur deras rapporter har "korrigerats" för att passa den officiella linjen. Putin verkar omges av en allt trängre krets av ja-sägare medan andra har svårt att nå fram. Bilden som börjar tona fram är av ett land där ledningen bara får höra exakt det den vill höra; ett slags post-truth-samhälle där den politiska korrektheten (om än en helt annan än i väst) är totalt förhärskande och åsiktskoridoren får den svenska att likna en bred motorväg, och nu smalnar den av ännu mer med officiell censur och allt mer öppen diktatur. Om ingenting är sant kan den som har makt tro på vad han vill. En regim som under några år blev allt bättre på att manipulera västerländska medier och skapa splittring i den demokratiska världen verkar nu helt ha fallit ned i ett kaninhål av sina egna fake news.

Illustration: en video från en rysk talk show där en officer föreslår en tyst minut för de döda soldaterna, och får en utskällning av programledaren, som upprepar den officiella linjen: Ryssland vinner i Ukraina, det är de ukrainska fascisterna som förlorar.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vänskapens filosofi

Vänskap är ett svårt begrepp. Vad innebär det? Den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero menade att den fulländade vänskapen endast kunde råda mellan goda människor som tillsammans strävar efter det goda, därmed, får man anta, inte sagt att inte mindre fulländad vänskap kan existera mellan andra människor. Å andra sidan är det inte givet att alla människor är förmögna att känna vänskap. Ur Ciceros antika filosofiska perspektiv torde det ha verkat självklart att endast ädla människor var förmögna till ädla känslor. En annan konsekvens är att vänskap i första hand bara kan råda mellan människor som håller med varandra i de flesta viktiga frågor. Jag är själv tämligen road av diskussioner och umgås helst med människor som förmår överraska mig. Följaktligen är jag spontant inte beredd att hålla med: åtskilliga av mina egna vänner håller inte med mig på flera punkter som åtminstone jag uppfattar som viktiga. Å andra sidan är det möjligt att det finns någon form av grundläggande hållni

Borgerliga värderingar, vilka är de?

Ordet "borgerlighet" dyker ibland upp i debatten, ibland i positiv bemärkelse, ibland i negativ. I Timbros Kulturförändring observerad talar Carl Rudbeck om en "borgerlig kultursyn" och t.o.m. om en "borgerlig ideologi". Sverige är det enda land jag känner till där andra än socialister talar om ”borgerliga partier”. Men vad är egentligen "borgerlighet" och vad är "borgerlig kultursyn"? Det enklaste svaret på frågan är att hänvisa till de fyra borgerliga partierna: borgerliga värderingar – eller åtminstone borgerlig politik – är de som drivs av partierna i Allians för Sverige. Partiers politik är naturligtvis alltid resultatet av en historisk process där olika aktörer har stridit mot varandra. Ibland har någon vunnit. Ibland har man kompromissat. Resultatet är partiets idéer. Lägger man ihop dem kan man beskriva ideologin. Även då får man emellertid problem. Vad är ideologi och vad är taktik? (Frågan ställs bl.a. på en ny filosofiblo

Ernest Thiel och kulturpolitiken

Ett bra exempel på en person som verkade i gränslandet mellan konstens fält och den ekonomiska maktens var finansmannen och konstnären Ernest Thiel (1859–1947) som genom investeringar i Sveriges industrialisering och malmproduktion i slutet av 1800-talet blev en av Sveriges mest förmögna män. Till en början tedde sig Thiels liv som en rätt typisk, om en mycket framgångsrik, borgerlig karriär. Han föddes i industristaden Norrköping dit föräldrarna invandrat från Belgien, bland annat eftersom hans mor var judinna och Norrköping fortfarande var en av de få svenska städer där judar fick bosatta sig utan att först konvertera. Med tiden gifte han också in sig i Sveriges prominenta judiska släkter. Genom äktenskapet med grosshandlardottern Anna Josephson blev han svåger till bokförläggaren Karl Otto Bonnier, själv en central person i litteraturfältet och förläggare åt bland andra August Strindberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg. Den stora förändringen i Thiels li