Fortsätt till huvudinnehåll

Världskulturmuseer

Idag publicerades min artikel om svenska världskulturmusseer och diskussioner kring dem i International Journal of Cultural Policy (open access här). Jag går bland annat in på bakgrundshistorien till att Världskulturmuseet i Göteborg grundades för snart 20 år sen, analyserar en mer eller mindre permanent utställning på museet, och diskussionerna i svensk press för några år sen kring världskulturmusserna och förslaget att slå samman Östasiatiska, Medelhavsmuseet, och Folkens Museum, i Stockholm. Det här är en artikel som jag inspirerades till eftersom jag hade det stora nöjet att besöka museet några gånger under resor till Göteborg de senaste åren. Möjligen började jag skissa på den på tåget för runt ett och ett halvt år sen. Debatten kring museet har jag dock följd under många år, och de utredningar, regeringsdokument och riksdagsdebatter som vitnar om diskussionerna kring dess grundande studerade jag redan när jag i början av 2000-talet arbetade med min doktorsavhandling om svensk kulturpolitik. Detta är alltså ett exempel på forskning som sker av rent intresse, på de forskningstimmar som jag har turen att ha som en del av min tjänst. Open access blev det tack vare de norska universitetens avtal med Taylor & Francis, och var mer än vad jag hade kunnat räkna med när jag började skriva.

Abstract: The Museum of World Culture opened in 2004, partially in response to the increased immigration of the 1990s. This article analyses the political process leading to the establishment of the museum, and of the government agency that administers it and three other museums. It also analyses one of its permanent exhibitions, and the recent examples of public criticism of the museum, and of the government agency. Using conceptual history and analysis of historical periodization to analyze understandings of culture, history, and the role of museums, I argue that the museum represents a museum-idea focused on current issues, understanding history in terms of flows and encounters, in contrast to a museum-idea focusing on particular cultures and historical contexts and on understanding these as distinctly separate and context-dependent. Debate about the museum has become intertwined with the debate about the history, and nature, of the Swedish nation, making the museum both, a symbol of, and an actor in, the ongoing debate about Swedish national self-identity. The museum can thus be understood as a national museum, in the sense that it institutionalizes a version of national self-identity, and acts as a focus for debates about it.

Bilden föreställer ett av de föremål i utställningen som fascinerade mig mest, en niombo från Kongoområdet, en begravningsdocka som traditionellt innehöll en död person, eller reliker från begravningsplatsen (just denna framstäldes dock på beställning för en svensk missionär som sedan skänkte den till  etnografiska museet, så just denna innehåller alltså ingenting särskilt). Mar info här, i museets ofta innehållsrika webplats

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vänskapens filosofi

Vänskap är ett svårt begrepp. Vad innebär det? Den romerske filosofen Marcus Tullius Cicero menade att den fulländade vänskapen endast kunde råda mellan goda människor som tillsammans strävar efter det goda, därmed, får man anta, inte sagt att inte mindre fulländad vänskap kan existera mellan andra människor. Å andra sidan är det inte givet att alla människor är förmögna att känna vänskap. Ur Ciceros antika filosofiska perspektiv torde det ha verkat självklart att endast ädla människor var förmögna till ädla känslor. En annan konsekvens är att vänskap i första hand bara kan råda mellan människor som håller med varandra i de flesta viktiga frågor. Jag är själv tämligen road av diskussioner och umgås helst med människor som förmår överraska mig. Följaktligen är jag spontant inte beredd att hålla med: åtskilliga av mina egna vänner håller inte med mig på flera punkter som åtminstone jag uppfattar som viktiga. Å andra sidan är det möjligt att det finns någon form av grundläggande hållni

Borgerliga värderingar, vilka är de?

Ordet "borgerlighet" dyker ibland upp i debatten, ibland i positiv bemärkelse, ibland i negativ. I Timbros Kulturförändring observerad talar Carl Rudbeck om en "borgerlig kultursyn" och t.o.m. om en "borgerlig ideologi". Sverige är det enda land jag känner till där andra än socialister talar om ”borgerliga partier”. Men vad är egentligen "borgerlighet" och vad är "borgerlig kultursyn"? Det enklaste svaret på frågan är att hänvisa till de fyra borgerliga partierna: borgerliga värderingar – eller åtminstone borgerlig politik – är de som drivs av partierna i Allians för Sverige. Partiers politik är naturligtvis alltid resultatet av en historisk process där olika aktörer har stridit mot varandra. Ibland har någon vunnit. Ibland har man kompromissat. Resultatet är partiets idéer. Lägger man ihop dem kan man beskriva ideologin. Även då får man emellertid problem. Vad är ideologi och vad är taktik? (Frågan ställs bl.a. på en ny filosofiblo

Ernest Thiel och kulturpolitiken

Ett bra exempel på en person som verkade i gränslandet mellan konstens fält och den ekonomiska maktens var finansmannen och konstnären Ernest Thiel (1859–1947) som genom investeringar i Sveriges industrialisering och malmproduktion i slutet av 1800-talet blev en av Sveriges mest förmögna män. Till en början tedde sig Thiels liv som en rätt typisk, om en mycket framgångsrik, borgerlig karriär. Han föddes i industristaden Norrköping dit föräldrarna invandrat från Belgien, bland annat eftersom hans mor var judinna och Norrköping fortfarande var en av de få svenska städer där judar fick bosatta sig utan att först konvertera. Med tiden gifte han också in sig i Sveriges prominenta judiska släkter. Genom äktenskapet med grosshandlardottern Anna Josephson blev han svåger till bokförläggaren Karl Otto Bonnier, själv en central person i litteraturfältet och förläggare åt bland andra August Strindberg, Verner von Heidenstam, Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg. Den stora förändringen i Thiels li